vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Za 4 dni Międzynarodowe Święto Pracy

B2 (ryboflawina, laktoflawina, hepatoflawina, witamina G)


B2 Opis i funkcje:

Witamina B2 (ryboflawina) – składa się z cukru rybozy oraz izoaloksazyny. Występuje w organizmie  we wszystkich tkankach. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku, układu nerwowego oraz systemu immunologicznego. Wspomaga leczenie owrzodzeń kącików ust, stanów zapalnych języka i skóry. Konieczna do przekształcenia witaminy PP i B6 w formy aktywne. Wykazuje działanie przeciwstresowe – łagodzi objawy napięcia emocjonalnego. Jest wrażliwa na działanie światła, natomiast odporna na wysokie temperatury.



Zawartość w 100 [g] lub [ml] produktu [mg]
Drożdże 11,9
Wątroba wieprzowa 2,98
Migdały 0,78
Jajko 0,54
Ser twarogowy tłusty 0,45
Grzyby 0,42
Łosoś 0,37
Ser chudy 0,34
Pstrąg 0,32
Makrela 0,28
Groch - nasiona suche 0,28
Ziarno słonecznika 0,25
Fasola - nasiona suche 0,23
Wołowina 0,20
Szpinak 0,18
Małże 0,16
Mleko pełnotłuste 0,16
Jogurt 0,14
Orzechy włoskie 0,13

 

Zapotrzebowanie:

Witaminę B2 wyraża się w tabelach żywieniowych w miligramach [mg]. Dla tej witaminy z powodu braku danych nie została oznaczona bezpieczna maksymalna dawka nie powodująca ryzyka efektów ubocznych, dlatego też, aby nie dopuścić do możliwości przedawkowania, źródłem tej witaminy powinna być żywność.

Zalecane normy dietetyczne na Witaminę B2 dla różnych grup ludności*

Grupy ludności

Witamina B2

Zalecane normy dietetyczne[mg / dzień]

Dzieci 1-3 lat 0,5
Dzieci 4-8 lat 0,6
Chłopcy 9-13 lat 0,9
Młodzież męska 14-18 lat 1,3
Mężczyźni 19-30 lat 1,3
Mężczyźni 31-50 lat 1,3
Mężczyźni 50-70 lat 1,3
Mężczyźni powyżej 70 lat 1,3
Dziewczęta 9-13 lat 0,9
Młodzież żeńska 14-18 lat 1,0
Kobiety 19-30 lat  1,1
Kobiety 31-50 lat 1,1
Kobiety 50-70 lat 1,1
Kobiety powyżej 70 lat 1,1
Kobiety ciężarne do 18 lat 1,4
Kobiety ciężarne 19-30 lat 1,4
Kobiety ciężarne 31-50 lat 1,4
Kobiety karmiące do 18 lat 1,6
Kobiety karmiące 19-30 lat 1,6
Kobiety karmiące 31-50 lat                     

1,6

*(według Dietary Reference Intakes ustalone przez National Academy of Sciences, Food and Nutrition Board, USA)

Niedobór witaminy:

- spadek masy ciała,
- uczucie pieczenia skóry,
- uczucie bólu błon śluzowych,
- zapalenie błony śluzowej kącików ust (zajady),
- zapalenie rąbka czerwieni warg,
- przekrwienie błon śluzowych,
- zapalenie języka,
- zapalenie spojówek,
- zahamowanie rozwoju umysłowego u dzieci,
- niedokrwistość,
- światłowstręt 

Nadmiar witaminy:

- nudności i wymioty

Co wpływa na pogorszenie wchłaniania:

światło, środowisko zasadowe, estrogen, alkohol, tłuszcz, środki anty koncepcyjne, dwutlenek siarki, wysoka temperatura 

Co wpływa na polepszenie wchłaniania:

 witamina B1, witamina B3, witamina B6, witamina C, fosfor, błonnik, selen

  • witamina b2 jest bardzo wrażliwa na działanie światła słonecznego, z tego powodu raczej nie sprzedaje się mleka w przeźroczystych szklanych butelkach,
  • objawem dużego przedawkowania tej witaminy są nudności i wymioty,
  • mąka jest bardzo często wzbogacana witaminami z grupy B, w tym witaminą B2
  • osoby narażone na silne działanie stresu, wzbogacające swoją dietę o witaminę B2 umożliwia wydalanie adrenaliny z komórek rdzenia nadnercza. Trudne sytuacje życiowe, brak odporności na stres, powoduje zwiększoną produkcję hormonów stresogennych. Jest to główną przyczyną braku odpowiedniej ilości ryboflawiny w organizmie,
  • podczas uprawniania sportów niezbędne jest dostarczanie wraz z pożywieniem tej witaminy.  Jej niedobór może wpływać na uczucie zmęczenia podczas jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Z kolei odpowiedni poziom B2 umożliwi prawidłowy przebieg przemian anabolicznych i wykorzystana energii.

Popularne diety
Składniki mineralne
Witaminy
Choroby
Encyklopedia
<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB