vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Pojutrze Dzień Babci

B1 (tiamina, czynnik przeciw beri beri, czynnik antyneurotyczny, aneuryna)


B1 Opis i funkcje:

Witamina B1 (tiamina) – Zbudowana jest z pierścienia pirymidynowego i tiazolowego. Wspomaga funkcjowanie układu sercowo – naczyniowego i układu nerwowego. Bierze udział w przemianach węglowodanów i w procesach wzrastania. Skuteczna w procesie gojeniu się ran i łagodzeniu bólu. Wpływa na wydzielanie gonadotropiny ( hormonów gonadotropowych). Najlepiej wchłaniana jest podczas spożywania posiłków w środowisku kwaśnym żołądka. Jest wrażliwa na wysokie temperatury szczególnie w środowisku zasadowym i obojętnym. Zapotrzebowanie na tiaminę zwiększa się przy spożyciu dużej ilości węglowodanów.



Zawartość w 100 [g] lub [ml] produktu [mg]
Drożdże 4,1
Pestki słonecznika 1,95
Kiełki pszenicy 1,76
Groch - suche nasiona 0,77
Orzechy pistacjowe 0,74
Fasola - suche nasiona 0,67
Szynka wieprzowa 0,68
Kasza gryczana 0,58
Mąka pełnoziarnista 0,54
Orzechy laskowe 0,43
Ryż naturalny - brązowy 0,40
Groszek 0,28
Wątroba 0,26
Chleb graham 0,23
Chleb razowy 0,18
Ziemniaki 0,12

 

Zapotrzebowanie:

Witaminę B1 wyraża się w tabelach żywieniowych w miligramach [mg]. Dla tej witaminy z powodu braku danych nie została oznaczona bezpieczna maksymalna dawka nie powodująca ryzyka efektów ubocznych, dlatego też, aby nie dopuścić do możliwości przedawkowania, źródłem tej witaminy powinna być żywność.

Zalecane normy dietetyczne na Witaminę B1 dla różnych grup ludności*

 

Grupy ludności

Witamina B1

Zalecane normy dietetyczne [mg / dzień]

Dzieci 1-3 lat 0,5
Dzieci 4-8 lat 0,6
Chłopcy 9-13 lat 0,9
Młodzież męska 14-18 lat 1,2
Mężczyźni 19-30 lat 1,2
Mężczyźni 31-50 lat 1,2
Mężczyźni 50-70 lat 1,2
Mężczyźni powyżej 70 lat 1,2
Dziewczęta 9-13 lat 0,9
Młodzież żeńska 14-18 lat 1,0
Kobiety 19-30 lat  1,1
Kobiety 31-50 lat 1,1
Kobiety 50-70 lat 1,1
Kobiety powyżej 70 lat 1,1
Kobiety ciężarne do 18 lat 1,4
Kobiety ciężarne 19-30 lat 1,4
Kobiety ciężarne 31-50 lat 1,4
Kobiety karmiące do 18 lat 1,4
Kobiety karmiące 19-30 lat 1,4
Kobiety karmiące 31-50 lat                                

1,4

*(według Dietary Reference Intakes ustalone przez National Academy of Sciences, Food and Nutrition Board, USA)

Niedobór witaminy:

- porażenie nerwów i atrofia mięśni kończyn (choroba beri beri),
- zaburzenia czynności centralnego układu nerwowego (oczopląs, zaburzenia pamięci, koncentracji, zakłócenia równowagi emocjonalnej),
- niewydolność krążenia (przyspieszona akcja serca, powiększenie wymiarów serca, obrzęki kończyn górnych i dolnych),
- zakłócenia w procesie trawienia (utrata łaknienia, nudności, wymioty, biegunki),
- tachykardia,
- zaniki gruczołów dokrewnych 

Nadmiar witaminy:

- osłabienie, zmęczenie, 
- zawroty głowy, 
- obrzęki, 
- drżenie mięśni, 
- zaburzenia rytmu serca, 
- reakcje alergiczne, 
- poty, 
- nudności, 
- duszności 

Co wpływa na pogorszenie wchłaniania:

alkohol, wysoka temperatura, środowisko zasadowe, promieniowanie jonizujące, nadczynność tarczycy, tanina, kofeina, soda do pieczenia, barbiturany, środki neutralizujące kwasy, estrogen, antybiotyki, środki antykoncepcyjne 

Co wpływa na polepszenie wchłaniania:

kompleks witamin B, witamina B2, witamina B3, witamina C, witamina E, mangan, magnez

  • w witaminę B1 wzbogacana jest mąka, dzięki temu rekompensuje się jej straty powstałe w wyniku mielenia ziarn,
  • u zwierząt przeżuwających nie występują niedobory witaminy B1, ponieważ synteza tej witaminy odbywa się w przedżołądkach prowadzona przez drobnoustroje,
  • zupełny brat tiaminy w organizmie określa się jako chorobę beri-beri. Cierpieli na nią więźniowie na wyspie Jawie, którzy odżywiali się jedynie białym ryżem,
  • wzmożone zapotrzebowanie na witaminę B1 wykazują osoby palące, nadużywające alkoholu, spożywające produkty obfite w cukry proste oraz kobiety ciężarne i kobiety karmiące,
  • jest wrażliwa na działanie wysokiej temperatury, środowiska zasadowego, promieni jonizujących,
  • u osób z niedoborami tiaminy zauważa się zwiększoną podatność na ukąszenia komarów oraz innych owadów, Odpowiada za to niski poziom substancji odstraszających  te owady w skórze,
  • witamina B1 wykazuje działanie uśmierzające ból, ponadto przyśpiesza gojenie się ran

 

 

Popularne diety
Składniki mineralne
Witaminy
Choroby
Encyklopedia
<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB