vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Dziś Światowy Dzień Serca

A (retinol, akseroftol, witamina wzrostowa)


A Opis i funkcje:

Witamina A – Stanowi wiele związków wykazujących biologiczna aktywność retinolu. Zalicza się ją do lipidów izoprenowych. Znajduje się w produktach zwierzęcych, natomiast jej prowitaminy (karotenoidy) pochodzą głównie z produktach roślinnych. ß-karoten stanowi najważniejszy z nich, z jednej jego cząsteczki mogą utworzyć się dwie cząsteczki witaminy A. Proces ten przebiega z udziałem cynku w wątrobie i nabłonku jelitowym.
Podstawową funkcją tej witaminy jest uczestnictwo w procesie widzenia. Wchodzi ona w skład rodopsyny oka. Jest odpowiedzialna za prawidłowy wzrost i czynność skóry, błon śluzowych oraz tkanki nabłonka. Wspomaga układ odpornościowy, ma udział w przemianach tłuszczy i hormonów. Z kolei  ß-karoten należy do przeciwutleniaczy, niweluje wolne rodniki wraz z innymi szkodliwymi związkami. Zmniejsza również ryzyko powstawania chorób nowotworowych. Witamina A opóźnia procesy starzenia się, działa przeciwzmarszczkowo, jest skuteczna w leczeniu trądziku oraz przebarwień skóry.



Zawartość w 100 [g] lub [ml] produktu [µg]
Tran 18000
Wątróbka drobiowa 9700
Wątroba wołowa 7280
Wątroba wieprzowa 3090
Olej z wątroby dorsza 1800
Marchew 1650
Natka pietruszki 990
Masło śmietankowe 887
Żółtko jaj 770
Szpinak 707
Dynia 472
Ser żółty podpuszczkowy 363
Mango 300
Morele 231
Koperek 209
Śmietana 18% 150
Sałata 144
Pomidor 123

Zapotrzebowanie:
Witaminę A wyraża się w tabelach żywieniowych jako \\\\\\\\\\\\\\\"Równoważnik Retinolu\\\\\\\\\\\\\\\" w mikrogramach [µg]. Retinol wykazuje 100% bioaktywności.

1 [µg] Równoważnika Retinolu = 1 [µg] czystej formy Retinolu (pochodzenia zwierzęcego)
  = 6 [µg] ß-karotenu (pochodzenia roślinnego)
  = 12 [µg] innych Karotenoidów (pochodzenia roślinnego)



Witaminę A wyraża się również w tabelach żywieniowych w Jednostkach Międzynarodowych [I.U.]. Aby przeliczyć Jednostki Międzynarodowe na Równoważnik Retinolu należy zastosować przelicznik.

1 [µg] Równoważnika Retinolu = 3,3 Jednostek Międzynarodowych [I.U.].

Zalecane normy dietetyczne na Witaminę A dla różnych grup ludności*

Grupy ludności

Witamina A

Zalecane normy dietetyczne [µg / dzień]

Bezpieczna maksymalna dawka nie powodująca ryzyka efektów ubocznych [µg / dzień]

Dzieci 1-3 lat 300 600
Dzieci 4-8 lat 400 900
Chłopcy 9-13 lat 600 1700
Młodzież męska 14-18 lat 900 2800
Mężczyźni 19-30 lat 900 3000
Mężczyźni 31-50 lat 900 3000
Mężczyźni 50-70 lat 900 3000
Mężczyźni powyżej 70 lat 900 3000
Dziewczęta 9-13 lat 600 1700
Młodzież żeńska 14-18 lat 700 2800
Kobiety 19-30 lat  700 3000
Kobiety 31-50 lat 700 3000
Kobiety 50-70 lat 700 3000
Kobiety powyżej 70 lat 700 3000
Kobiety ciężarne do 18 lat 750 2800
Kobiety ciężarne 19-30 lat 770 3000
Kobiety ciężarne 31-50 lat 770 3000
Kobiety karmiące do 18 lat 1200 2800
Kobiety karmiące 19-30 lat 1300 3000
Kobiety karmiące 31-50 lat 1300 3000


*(według Dietary Reference Intakes ustalone przez National Academy of Sciences, Food and Nutrition Board, USA)

Niedobór witaminy:

- suche, łamliwe włosy,
- kruche, wolno rosnące paznokcie,
- kurza ślepota,
- zahamowanie wzrostu,
- infekcje i stany zapalne dziąseł oraz innych narządów,
- suchość i szorstkość skóry,
- brak apetytu,
- oziębłość, bezpłodność,
- suche i łamliwe włosy,
- uczucie zmęczenia

Nadmiar witaminy:

- drażliwość,
- wypadanie włosów,
- powiększenie wątroby i śledziony,
- suchość i świąd skóry,
- wymioty, brak łaknienia, nudności,
- bóle głowy,
- krwawienie z dziąseł,
- zażółcenie skóry

Co wpływa na pogorszenie wchłaniania:

światło, wysoka temperatura, powietrze, siarczan żelaza, dikumarol, środki przeczyszczające, sterydy, PCB (polichlorowane difenyle), benzoesan sodu, azotyny, aflatoksyny, DDT, biegunki, dysfunkcje żółci i trzustki, niedobory witaminy D, kofeina, nikotyna, alkohol

Co wpływa na polepszenie wchłaniania:

kompleks witamin B, witamina C, witamina D, witamina E, wapń, fosfor, cynk, obecność tłuszczu

  • występuje tylko w żywności pochodzenia zwierzęcego, natomiast jako prowitamina A – karoten znajduje się w żywności pochodzenia roślinnego,
  • osoby spędzające dużo czasu przed komputerem potrzebują zwiększonej ilości witaminy A,
  • beta karoten znajduje się głównie w czerwonych i żółtych warzywach i owocach. Odpowiedzialny za czerwony, żółty i pomarańczowy barwnik roślin,
  • beta karoten zaliczany jest do przeciwutleniaczy, a jego nadmiar nie wykazuje tak dużej toksyczności jak przedawkowanie retinolu,
  • zbyt duża podaż witaminy A podczas ciąży może powodować trudności przy porodzie lub wywołać zbyt wczesną akcję porodową,
  • produkty obfitujące w beta karoten mogą dostarczyć do organizmu potrzebną dawkę witaminy A, nie zwiększając ryzyka powstania zmian nowotworowych,
  • warzywa o twardych włóknach należy dokładnie rozdrabiać (np. marchew), dzięki temu witamina A będzie łatwiej uwolniona, dodatek tłuszczu do potrawy poprawi jej wchłanianie.

Popularne diety
Składniki mineralne
Witaminy
Choroby
Encyklopedia
<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB