vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Za 15 dni Międzynarodowy Dzień Piwa

Fe (żelazo)


Fe Opis i funkcje:

Żelazo (Fe) – Składnik niezbędny do transportowania tlenu w organizmie, bierze udział w procesie oddychania komórkowego, syntezie chlorofilu oraz tworzeniu czerwonych krwinek. Wchodzi w skład barwnika krwi (hemoglobiny) i mięśni (mioglobiny). Jest jednym z pierwiastków wpływających na dobry stan paznokci, włosów oraz skóry.



mięso, wątroba, ryby, żółtko jaj, twaróg, orzechy, mleko, warzywa strączkowe, brokuły, szpinak, krewetki

Żelazo wyraża się w tabelach żywieniowych w miligramach [mg].

  
Zalecane normy dietetyczne na Żelazo dla różnych grup ludności*

Grupy ludności Zalecane normy dietetyczne [mg / dzień] Bezpieczna maksymalna dawka nie powodująca ryzyka efektów ubocznych
[mg / dzień]
Dzieci 1-3 lat 7 40
Dzieci 4-8 lat 10 40
Chłopcy 9-13 lat 8 40
Młodzież męska 14-18 lat 11 45
Mężczyźni 19-30 lat  8 45
Mężczyźni 31-50 lat 8 45
Mężczyźni 51-70 lat 8 45
Mężczyźni powyżej 70 lat 8 45
Dziewczęta 9-13 lat 8 40
Młodzież żeńska 14-18 lat 15 45
Kobiety 19-30 lat  18 45
Kobiety 31-50 lat 18 45
Kobiety 51-70 lat 8 45
Kobiety powyżej 70 lat 8 45
Kobiety ciężarne do 18 lat 27 45
Kobiety ciężarne 19-30 lat 27 45
Kobiety ciężarne 31-50 lat 27 45
Kobiety karmiące do 18 lat 10 45
Kobiety karmiące 19-30 lat 9 45
Kobiety karmiące 31-50 lat 9 45

 

*(według Dietary Reference Intakes ustalone przez National Academy of Sciences, Food and Nutrition Board, USA)

Niedobór witaminy:

- znużenie, brak chęci do życia, trudności z koncentracją i osłabienie popędu płciowego,
- zaparcia,
- trudności z oddychaniem,
 bladość skóry, łamliwe paznokcie, wypadanie włosów, pęknięcia skóry w kącikach ust,
- mrowienie w stopach.

Nadmiar witaminy:

Nadmiar żelaza w organizmie może prowadzić do zatrucia, którego objawami są wymioty, biegunka i uszkodzenie jelit. Nadmierne zapasy tego pierwiastka w ustroju powstają wtedy, gdy osoba leczona jest zbyt długo lub zbyt dużymi dawkami żelaza podawanymi pozajelitowo, często otrzymuje przetoczenia krwi lub cierpi na przewlekły alkoholizm. Istnieje również rzadka choroba wywołana nadmiarem żelaza zwana hemochromatozą, która jest schorzeniem wrodzonym, ale poddaje się leczeniu.

Co wpływa na pogorszenie wchłaniania:

kofeina, fosfoproteiny w jajku, kwas fitynowy, fosforany, otręby pszenne, polifenole w herbacie, neomycyna, nadmiar cynku

Co wpływa na polepszenie wchłaniania:

witamina B6, witamina B12, witamina C, witamina E, kwas foliowy, wapń, kobalt, miedź, żywność pochodzenia zwierzęcego (mięso)

  • żelazo pochodzące z produktów zwierzęcych jest lepiej przyswajalne niż z roślinnych,
  • w świecie najczyściejszym występującym niedoborem wśród składników odżywczych jest żelazo,
  • najbardziej narażone na jego niedobory są kobiety w ciąży, kobiety karmiące, niemowlęta oraz dzieci w okresie wzrastania,
  • Niewielkie niedobory żelaza mogą źle wpływać na sprawność fizyczną człowieka oraz uszkodzić czynności psychomotoryczne,
  • w ostatnich 3 miesiącach ciąży płód magazynuje w swojej wątrobie żelazo,
  • jego zawartość może być nawet 5 razy większa niż u osoby dorosłej.

Popularne diety
Składniki mineralne
Witaminy
Choroby
Encyklopedia
<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB