vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Jutro Dzień Chruścików

Dieta Śródziemnomorska

Dieta Śródziemnomorska
Skuteczność: 0 / 5
Czas trwania: 0 / 5
Wyrzeczenia: 0 / 5
Ile można schudnąć: 0 / 5
Trudność: 0 / 5
Koszt: 0 / 5


 

Dieta Śródziemnomorska – opiera się na żywieniu i stylu życia mieszkańców Włoch, Grecji i Hiszpanii. Podstawą jadłospisu są warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, oliwa z oliwek, produkty mleczne, ryby i oczywiście owoce morza. Istotną kwestią jest aktywność fizyczna, może być wykonywana np. w formie spacerów, jazdy na rowerze czy biegania.

Główne zasady diety:

  • Należy głównie sięgać po żywność pochodzenia roślinnego: warzywa, owoce, ziarna, orzechy, nasiona, chleb i fasolę.

  • Wybierać produkty mało przetworzone, świeże i naturalnego pochodzenia.

  • Unikać tłuszczy, zwłaszcza masła oraz margaryny, Wskazana jest oliwa z oliwek. Trzeba ograniczyć je do 20-30% w ciągu dnia. Z kolei tłuszcze nasycone do 8%.

  • Każdego dnia sięgać po produkty mleczne np., ser, kefir, jogurt.

  • Ryby i mięso drobiowe spożywać codziennie, z przewagą ryb.

  • Tłuszcze oraz słodycze nie mogą być jedzone częściej niż kilka razy w tygodniu. Doskonałym deserem powinny być owoce.

  • Wołowina i wieprzowina – mięso czerwone konsumować raz w miesiącu.

  • Wskazany jest kieliszek wina do głównego posiłku.

Argumenty za

  • Dieta ta jest zdrowa i można ją stosować przez całe życie. Pozwala schudnąć zwłaszcza tym, których nadwaga brała się z zamiłowania do słodyczy. Spadek wagi ok. 3-4 kg w ciągu miesiąca.


Argumenty przeciw

  • Efekty nie są natychmiastowe. Niekiedy waga zaczyna spadać dopiero po kilku miesiącach diety.
Produkty zalecane

  • Awokado
  • Oliwki
  • Ryż
  • Makaron
  • Chleb
  • Kukus
  • Ziemniaki
  • Brokuły
  • Pomidory
  • Czosnek
  • Pieprz
  • Fasola
  • Groszek
  • Grzyby
  • Migdały
  • Orzechy włoskie
  • Jogurt
  • Sery
  • Ryby
  • Drób
  • Cielęcina
  • Jgnięcina
  • Wino czerwone
  • Owoce morza

 



Produkty dozwolone

  • Czerwone mięso
  • Produkty mleczne


Produkty zakazane

  • Masło 
  • Margaryna
  • Ciasta 
  • Czekolada
  • Puddingi
  • Wołowina
  • Wieprzowina
  • Branina

 



  • Dieta śródziemnomorska pozwala utrzymać prawidłową masę ciała, nie jest ciężkostrawna, ponieważ mięso występuje w niej w ograniczonej ilości, a ponadto obce jest jej zagęszczanie zup i sosów śmietana lub mąką. Potrawy przygotowuje się w wodzie i na parze, piecze w folii, na ruszcie oraz grilu. Należy jednak unikać smażenia w wysokich temperaturach i nigdy nie używać powtórnie tej samej oliwy! Warzywa są spożywane w postaci gotowanej oraz - co jest jeszcze korzystniejsze dla zdrowia - na surowo. Sałatki podaje się jako dodatek, ale też często - jako osobne danie. Często można usłyszeć opinie, że dieta śródziemnomorska, ze względu na dużą zawartość węglowodanów (np. makaronu) nie pozwala schudnąć. Nie jest jednak prawdą. Makaron z warzywami, a nawet chudą rybą czy drobiem nie tuczy. Niebezpieczny staje się dopiero w towarzystwie tłustego sosu. Stosowany w regionie Morza Śródziemnego model odżywiania jest uważany za najzdrowszy wśród diet naturalnych. Wiele badań wykazało, że dieta ta wywiera znaczący wpływ na zmniejszenie zagrożenia chorobami, powstającymi na tle wadliwego żywienia. Jej zastosowanie w warunkach panujących w naszym kraju może mieć istotne znaczenie dla poprawy sytuacji zdrowotnej w Polsce. Nie wiadomo, skąd wzięło się przeświadczenie, że stosowanie tej diety wymaga czasu i dużego doświadczenia kulinarnego. Nic bardziej mylnego! Dietę śródziemnomorską daje się świetnie przystosować do polskich realiów. Poza owocami morza i oliwą z oliwek, które trudniej u nas kupić i są dla wielu osób zbyt drogie, pozostałe artykuły spożywcze stosuje się w polskiej kuchni od wieków. Najważniejsze, to zmienić ich proporcje w codziennym jadłospisie i przestrzegać przyjętych zasad żywienia. Dieta śródziemnomorska stosowana w odpowiednich proporcjach, dostarcza wystarczających ilości energii białka, tłuszczu, wszystkich witamin i składników mineralnych oraz błonnika, choć niektórzy dietetycy zwracają uwagę, że tworzą ją produkty z mała ilością bardzo potrzebnego organizmowi kwasu foliowego i cynku. Stopniowe wprowadzenie tej diety w rodzinie, od najmłodszych lat, może stanowić istotny elementy prewencji chorób, powstających na tle wadliwego żywienia, w tym przede wszystkim choroby niedokrwiennej serca i nowotworów. Osoby dorosłe mogą stosować dietę śródziemnomorską przez całe życie. Dostarcza ona więcej białek pochodzenia roślinnego niż zwierzęcego, co jest ze wszech miar korzystne. dużo w niej warzyw i owoców, dzięki czemu zapewnia potrzebną ilość witamin oraz minerałów. Przygotowanie posiłków nie wymaga jakichś szczególnych zabiegów. Ten sposób odżywiania jest bardzo korzystny dla naszego zdrowia, stąd warto go propagować jako doskonałe uzupełnienie ćwiczeń fizycznych.
Popularne diety
Składniki mineralne
Witaminy
Choroby
Encyklopedia
<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB