vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Jutro Dzień Chruścików

Dieta South Beach - Plaż Południowych

Dieta South Beach - Plaż Południowych
Skuteczność: 4.5000 / 5
Czas trwania: 4.0000 / 5
Wyrzeczenia: 4.0000 / 5
Ile można schudnąć: 4.5000 / 5
Trudność: 4.5000 / 5
Koszt: 4.5000 / 5


 

Dieta South Beach

Stworzona została przez kardiologa dr Arthura Agatstona przede wszystkim dla osób otyłych, którzy byli narażeni na cukrzycę, wylew, a także zawał serca.

Dieta Plaż Południowych zachęca głównie do zmiany stylu życia. Nie opiera się na rygorystycznych zasadach i wyrzeczeniach. Jej stosowanie ma zmniejszyć ryzyko wystąpienia wielu groźnych chorób i pozwolić schudnąć.

Składa się z trzech faz, głównym celem jest wyeliminowanie z żywienia wysoko przetworzonych węglowodanów np. pieczywa, makaronów z białek mąki, białego ryżu. Z diety należy wykluczyć tłuszcze nasycone, a zastąpić je białkiem i tłuszczami nienasyconymi np. oliwa z oliwek, rybami. Wzbogacić jadłospis powinny węglowodany złożone i warzywa. Dzięki temu możliwe będzie dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych.

Fazy diety:

Pierwsza faza – uważa się, że jest najtrudniejsza, trwa dwa tygodnie. Na tym etapie oduczamy się złych nawyków żywieniowych, wymaga to od nas dużego samozaparcia. Eliminacji podlegają słodycze, owoce, pieczywo, ziemniaki, słodkie napoje, kofeina. W tym czasie reguluje się poziom cukru we krwi oraz tracimy ochotę na słodkie produkty. Okres ten może pozbawić nas aż 6 kg.


Druga faza – trwa dłużej niż pierwsza. Wzbogacamy tutaj swój jadłospis o nowe produkty np. kasze, ryż brązowy, pieczywo razowe, niektóre owoce oraz gorzka czekoladę. W sytuacji, kiedy zauważymy, że nasza masa ciała stoi w miejscu trzeba ograniczyć chleb oraz owoce.


Trzecia faza – przechodzimy do niej wówczas, zgubimy już wszystkie zbędne kilogramy. Powinniśmy ją konturować już zawsze. Należy w tym czasie kontrolować swoją masę ciała. Na początku tej fazy nie odczuwamy już takiego uczucia głodu jak wcześniej, również nie mamy potrzeby sięgania po produkty nie wskazane. W przypadku, kiedy nabierzemy jednak ochotę na produkty tłuste lub słodycze, należy wrócić na 1-2 tygodni do pierwszej fazy diety, a następnie z powrotem do trzeciej.

Aktualny sposób żywienia należy dostosować do swojego trybu życia. Trzeba, także pamiętać o wypijaniu przynajmniej 8 szklanek płynów dziennie (bez cukru). Napoje zawierające kofeinę w dalszym ciągu ograniczać.

Produkty po które sięgamy powinny charakteryzować się niskim indeksem glikemicznym, nie przekraczającym wartości 60 IG.

Argumenty za

  • Nie ma limitu spożywania posiłku.

  • Nie odczuwamy uczucia głodu.

  • Mamy szeroki asortyment produktów, po które możemy sięgać.

  • Dieta ma bardzo korzystny wpływ na nasz organizm, ponadto redukuje naszą masę ciała.

  • Zmiana żywienia powoduje, że organizm nie czuje potrzeby przyjmowania produktów niewskazanych.

  • Produkty, które możemy wybierać są bardzo smaczne.



Argumenty przeciw

 

  • Osoby z hipoglikemia nie mogą jej stosować.

  • Chorzy na cukrzycę mogą ją zastosować, ale tylko po wskazaniu przez lekarza.

  • Pierwszy etap diety może być trudny, ze względu na odstawienie produktów tłustych i bogatych w cukry.

  • Osoby z wysokim cholesterolem muszą ograniczyć spożycie jaj

  • Zakazane jest picie alkoholu

  • W niektórych przypadkach celowo przedłuża się pierwszy etap w celu dalszej, szybkiej utraty wagi. Jest to bardzo nie wskazane, ponieważ metabolizm ulega spowolnieniu, można odczuwać zmęczenie i mieć złe samopoczucie

  • Podczas pierwszych dwóch etapów zbyt szybko tracimy kilogramy, równowaga hormonalna może zostać zaburzona jak i również równowaga wodna organizmu.

  • Biorąc pod uwagę polskie warunki, dieta może być bardzo pracochłonna i zajmować dużo czasu.

  • Niektóre produkty, które należy uwzględnić w diecie nie należą do tanich.

Produkty zalecane

Faza pierwsza:

Wołowina - chude kawałki, np. polędwica wołowa, pręga
Wieprzowina - chude części jak polędwica, szynka gotowana
Cielęcina - antrykot, udziec, sznycel
Drób (bez skóry) - pierś z kurczaka i indyka, szynka z indyka (2 plasterki dziennie)
Owoce morza - wszystkie ryby i skorupiaki
Jajka - bez ograniczeń (chyba, że inaczej zaleci lekarz)
Ser - (sery light lub bez tłuszczu), twarożek wiejski (1-2% tłuszczu), feta, mozzarella, parmezan, roicotta
Produkty mlecze - mleko odtłuszczone, maślanka odtłuszczona, beztłuszczowy jogurt naturalny, niskotłuszczowe kefiry, niesłodzone mleko sojowe (ograniczamy się do 2 porcji dziennie)
Warzywa - bakłażan, brokuły, botwinka, cebula, ciecierzyca, cukinia, fasola, groch świeży, grzyby, kalafior, kalarepa, kapusta, karczochy, ogórek, papryka, pomidory, rzepa, sałata, seler, soczewica, soja, szparagi, szpinak
Orzechy (20szt.) - arachidowe, brazylijskie, laskowe, nerkowca, piniowe, pistacjowe, włoskie
Tłuszcze - oliwa z oliwek, olej rzepakowy
Tofu - gatunki naturalne (nie smażona na głębokim tłuszczu)
Słodycze - słodycze bez cukru (do 75 kcal dziennie)

 

Faza druga:

Stopniowo do diety wprowadzamy:

Owoce: jabłka, morele (suszone i świeże), borówki, melon (najlepiej kantalupa), wiśnie, grejpfruty, winogrona, kiwi, mango, pomarańcze, brzoskwinie, gruszki, śliwki, truskawki

Produkty mleczne: chude mleko sojowe, jogurt owocowy albo naturalny(odtłuszczony lub o obniżonej zawartości tłuszczu)

Produkty zawierające skrobię: jęczmień, makarony z pełnego ziarna, pieczywo (chleb wieloziarnisty, z otrębami, owsiany, żytni, razowy, ryżowy), chleb pita z mąki razowej, babeczki z otrębami (bez cukru i rodzynek), płatki owsiane (ale nie błyskawiczne), kukurydzę prażoną bez tłuszczu, ryż nie łuskany i dziki, kaszę jęczmienną

Warzywa : marchewka, zielony groszek, ziemniaki słodkie

Inne: czekolada z małą ilością cukru (ale tylko od czasu do czasu), budyń bez tłuszczu, trochę czerwonego wina

 

Faza trzecia:

Produkty o niskim indeksie glikemicznym
*Ich wykaz znajdą Państwo w zakładce: Dieta Montignaca -> Produkty.



Produkty dozwolone

Faza trzecia:

Produkty o średnim indeksie glikemicznym
*Ich wykaz znajdą Państwo w zakładce: Dieta Montignaca -> Produkty.



Produkty zakazane

Faza pierwsza:

Wołowina - tłuste kawałki takie jak: mostek, żeberka
Wieprzowina - szynka w miodzie, kiełbasa
Drób - gęś, kaczka, udka, skrzydełka kurczaka, przetworzone produkty z drobiu, tj. parówki
Ser - wszystkie sery pełnotłuste
Skrobie - makaron (wszystkie rodzaje), pieczywo (wszystkie rodzaje), owsianka, płatki zbożowe, ryż (wszystkie rodzaje)
Warzywa - marchew, ziemniaki, buraki, kukurydza
Owoce - wszystkie owoce oraz soki owocowe, nawet te niesłodzone
Nabiał - kefir pełnotłusty, mleko pełnotłuste, masło, jogurty pełnotłuste, lody
Alkohol - w każdej postaci
Napoje z kofeiną - kawa, coca-cola

 

Faza druga:

Czego unikamy lub jemy bardzo rzadko:

Produkty zawierające skrobię: chleb (pszenny, biały), bułki, wszelkie ciasta i ciastka, płatki kukurydziane, makarony, biały (łuskany) ryż

Warzywa: buraki, kukurydza w kolbach, ziemniaki (gotowane, smażone, błyskawiczne purée itp.)

Owoce: banany, owoce z puszki, soki owocowe, ananasy, rodzynki, arbuzy, daktyle, figi

Inne: miód, lody, dżemy

 

Faza trzecia:

Produkty o wysokim  indeksie glikemicznym
*Ich wykaz znajdą Państwo w zakładce: Dieta Montignaca -> Produkty.

 



 

Dieta Plaż Południowych nastawiona jest na zmianę nawyków żywieniowych i spożywania produktów, które korzystnie wpływają na organizm człowieka.

Pierwsza faza powoduje, że bardzo szybko chudniemy, jednak takie tempo jest nie wskazane, może grozić wieloma zaburzeniami organizmu.

Druga faza wzbogaca nasz jadłospis o nowe produkty, jest mniej restrykcyjna.

Autorzy zalecają nam rezygnacje z mleka i jego przetworów, jednak naraża to nas na niedobory wapnia, co w konsekwencji może zwiększyć w przyszłości ryzyko wystąpienia osteoporozy.

Cała dieta może być trudna w wykonaniu, jak na polskie warunki.

Popularne diety
Składniki mineralne
Witaminy
Choroby
Encyklopedia
<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB