vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Dziś Światowy Dzień Serca

Dieta Kwaśniewskiego (dieta optymalna)

Dieta Kwaśniewskiego (dieta optymalna)
Skuteczność: 4.0000 / 5
Czas trwania: 0 / 5
Wyrzeczenia: 0 / 5
Ile można schudnąć: 0 / 5
Trudność: 3.0000 / 5
Koszt: 3.0000 / 5


Jan Kwaśniewski – lekarz i dietetyk z sanatorium w Ciechocinku opracował dietę, dzięki której osoby ją stosujące chudną, mimo że jedzą dużo i w dodatku- tłusto (dzienne spożycie kalorii waha się w granicach aż 3000-4000). Sekret diety tkwi w maksymalnym ograniczeniu, prawie wyeliminowaniu węglowodanów oraz niskim spożyciu białka.

Dieta dr Kwaśniewskiego nazywana jest również dietą optymalną. Nazwa ta może być jednak mylna, bowiem, przez wielu lekarzy uznawana jest za szkodliwą dla zdrowia i nie polecaną. Nie powinny jej stosować przede wszystkim osoby mające skłonności do miażdżycy.

Dr. Kwaśniewski oparł swą dietę na przekonaniu, że produkty zwierzęce takie jak podroby, smalec, wieprzowina, tłuste sosy i sery, można jeść bez żadnych ograniczeń. Jednak węglowodany: cukry, słodycze, owoce – należy właściwie wykluczyć. Najlepszy według niego stosunek tłuszczy do białka to 3:1, natomiast tłuszczu do węglowodanów to 3:0,5.  Dr Kwaśniewski uważa, że przyczyną nadwagi oraz wysokiego poziomu cholesterolu jest spożywanie zbyt dużej ilości produktów roślinnych zawierających węglowodany.

W Jaworznie od 1998 roku działa Ogólnopolskie Stowarzyszenie Bractw Optymalnych im. ks. prof. Włodzimierza Sedlaka, mające w statucie m.in. popularyzację tej diety. Dla licznej rzeszy jedzących tłusto na rynku czasopism istnieją już 2 miesięczniki, pierwszy "Optymalni" wydawany przez wspomniane wyżej stowarzyszenie i drugi "Optymalnik" wydawany przez niezależną od stowarzyszenia w Jaworznie grupę "zwolenników" diety J.Kwaśniewskiego.

 W USA znana jest zbliżona do diety Kwaśniewskiego wysokotłuszczowa dieta Atkinsa, zwana także dietą niskowęglanową. Obie diety (Atkinsa jak i Kwaśniewskiego) promują podobną metodykę odchudzania, bogatą w tłuszcze, a ubogą w węglowodany.

Argumenty za

Zezwalając na spożywanie wszystkich rodzajów mięs na pewno dostarcza odpowiednich ilości białka.



Argumenty przeciw

Kładąc nacisk na tłuste formy białka zwierzęcego (podroby, mięso wieprzowe, chrząstki itp.) zdecydowanie przekracza dzienne zapotrzebowanie na tłuszcz, a w tym na nasycone kwasy tłuszczowe, które nie powinny przekraczać 10% dziennego zapotrzebowania na tłuszcz. 

W dziennym jadłospisie diety optymalnej zachwiany jest stosunek kwasów nasyconych do jedno - i wielonienasyconych (nasyconych powinno być najmniej, a jednonienasyconych np. oliwa z oliwek, olej rzepakowy - najwięcej).

W prawidłowo zbilansowanej diecie dopuszcza się spożycie 3 - 5 sztuk jaj tygodniowo, dieta optymalna „nakazuje" spożywanie ich w ilości 4 sztuk i więcej na dobę!

Największą wadą diety jest ograniczenie spożycia węglowodanów, głównie w postaci produktów zbożowych i owoców. Zboża i wszystkie produkty z nich powstałe dostarczają niezbędnych składników mineralnych (magnezu, żelaza, cynku, witamin z grupy B) oraz błonnika.

Dr Kwaśniewski propaguje te produkty, które każdy dbający o zdrowie powinien zdecydowanie ograniczyć chcąc zapewnić sobie dobre samopoczucie i zdrowie.

Dieta ta nie jest dietą dla osób pragnących się zdrowo odżywiać.

Produkty zalecane

  •  Wszystkie rodzaje serów.
  •  Jaja - powyżej 4 sztuk na dobę.
  •  Podroby, galarety mięsne, chrząstki, tłuste rosoły.
  •  Każdy rodzaj mięsa, najlepiej tłuste, wieprzowe, wszystkie rodzaje wędlin - najlepsze salcesony.
  •  Ryby, konserwy rybne, drób, najlepsza tłusta gęś, kaczka.
  • Dużo tłuszczu - masło, smalec, słonina, smalec gęsi, olej słonecznikowy, oliwa, dobra margaryna. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego są znacznie lepsze od tłuszczów pochodzenia roślinnego.
  • Mleko lub śmietana do 0,5 litra/dobę.
  • Wszystkie jarzyny, pieczarki, grzyby do 300g/dobę.
  • Jeden ziemniak (frytki na smalcu, łoju).
  • Należy pić więcej płynów - bez cukru.
  • Orzechy, słonecznik, majonez, przyprawy, kawa, herbata lub lepiej soki owocowe, nie słodzone - 2-3 łyżki na szklankę gorącej lub zimnej wody.


Produkty dozwolone

Brak produktów pośrednich.



Produkty zakazane

  •  Cukier, słodycze, miód.
  •  Owoce i przetwory owocowe: dżemy, kompoty.
  •  Ryż i kasze, chleb i pieczywo.
  •  Ciasta, kluski, potrawy mączne.
  •  Ziemniaki, mąka ziemniaczana.
  •  Groch i fasola.
  •  Słodzone płyny.
  •  Inne produkty pochodzenia roślinnego.
  •  Sól według smaku, aż do zupełnego zaprzestania dodawania soli do potraw.


Trzy podstawowe klucze do zdrowia to właściwa dieta, wysiłek fizyczny i nieszkodzenie samemu sobie - np. paleniem tytoniu. Zdrowa dieta powinna być zróżnicowana. Musi zawierać wszystkie niezbędne substancje we właściwych ilościach, odpowiednią liczbę kalorii oraz błonnik. Przez wiele lat obserwacji i badań klinicznych opracowano założenia zdrowej diety, w myśl której zapotrzebowanie energetyczne organizmu powinno być pokrywane (średnio) w 55% przez węglowodany (cukry proste i złożone), 25- 30% przez tłuszcze (korzystne jest spożywanie nienasyconych tłuszczy pochodzenia roślinnego) i 15% przez białko. Jest to dieta wysokowęglowodanowa, niskotłuszczowa. Z wielu wiarygodnych badań wynika, że nadmiar tłuszczy zwierzęcych jest szkodliwy, a spożywanie warzyw i owoców jest bardzo korzystne.

Popularne diety
Składniki mineralne
Witaminy
Choroby
Encyklopedia
<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB