vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Za 15 dni Międzynarodowy Dzień Piwa

Dieta Kobiet w ciąży

Dieta Kobiet w ciąży
Skuteczność: 4.0000 / 5
Czas trwania: 5.0000 / 5
Wyrzeczenia: 3.0000 / 5
Ile można schudnąć: 5.0000 / 5
Trudność: 3.0000 / 5
Koszt: 2.0000 / 5


 

Dieta kobiet w ciąży.

Żywienie kobiet zarówno przed ciążą jak i w trakcie jej trwania jest bardzo istotne. Jest to jeden z czynników warunkujących prawidłowy rozwój dziecka.

Zapotrzebowanie na energie i składniki odżywcze w czasie ciąży zwiększa, ponieważ kobieta nie tylko dostarcza swojemu organizmowi niezbędnych składników odżywczych ale również dziecku.

 

Przed planowaniem ciąży, trzeba zwrócić uwagę na to, by jadłospis był bardzo urozmaicony, powinien zawierać produkty obfitujące w witaminy i składniki mineralne.

 

Szczególnie należy zwrócić uwagę na podaż kwasu foliowego, żelaza, cynku, jodu oraz niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które są konieczne dla płodu.

 

Organizm przyszłej matki powinien być zatem dobrze przygotowany do ciąży. Nawet do 6 miesięcy przed planowanym zajściem w ciąże należy przyjmować kwas foliowy. Jest on kluczowym składnikiem, który zapobiega powstawaniu wady cewy nerwowej. Kobiety często na początku nie są świadome swojego stanu, a powyższe schorzenie pojawić się może najczęściej w 3 lub 4 tygodniu ciąży. Z tego powodu tak ważne jest, aby przyjmować kwas foliowy po uprzednim skontaktowaniu się z lekarzem przed rozpoczęciem ciąży. Poza suplementacją, trzeba również zwrócić uwagę na produkty obfitujące w ta witaminę.

 

Kobiety w tym okresie są narażone na niedobory żelaza, wapnia, cynku, jodu oraz witaminy A,D, E, i beta-karotenu. Żelazo jest magazynowane w wątrobie płodu, ponieważ w okresie niemowlęcym pokarm kobiecy jest ubogi w ten składnik. Z kolei wapń, konieczny do prawidłowego rozwoju układu kostnego powinien znaleźć się w jadłospisie pod postacią mleka i produktów mlecznych: sera, jogurtów, kefiru. Jeden litr mleka zapewni dzienne zapotrzebowanie na wapń.

 

Suplementacje witamin i składników mineralnych należy szczegółowo ustalać z lekarzem prowadzącym, ponieważ stosowanie preparatów, w których znajduje się skoncentrowana ilość witamin i składników odżywczych może zaburzać ich wchłanianie w organizmie.

 

Wartość energetyczna diety zwiększa się w zależnie od trymestru ciąży kolejno:

  • w II i III trymestrze o 300 kcal, w zależności od masy ciała, aktywności fizycznej i wieku.

Ważną informacją dla przyszłych matek jest zakaz odchudzania się przed i w czasie trwania ciąży. Wówczas do organizmu mogą nie docierać odpowiednie ilości składników odżywczych. Przyrost masy ciała u przyszłych matek w tym okresie jest jak najbardziej naturalnym procesem. Stwierdzono, iż kobiety odchudzające się w tym czasie rodzą dzieci z mała masą urodzeniową. Efektem czego mogą być pojawiające się niedobory w organizmie noworodka, a także szybki ich przyrost masy ciała w celu uzupełniania braków składników odżywczych. Bardzo często prowadzi to do rozwoju nadwagi u dziecka.

Należy również zwrócić uwagę na to, aby przyszłe matki nie przyjmowały nadmiernej ilości pokarmów. Przekroczenie zalecanych norm na masę ciała kobiety w czasie ciąży jest także niekorzystne.


Główne zasady diety:


  • Spożywać posiłki urozmaicone różnorodność zjadanych produktów zapewni dowóz odpowiedniej ilości składników odżywczych.

  • Trzeba spożywać 4-5 posiłków dziennie.

  • Ważne jest umieszczanie w jadłospisie produktów bogatych w węglowodany złożone np. pieczywo razowe, ryż brązowy.

  • Nie można pominąć żywności obfitującej w pełnowartościowe białko np. chude mięso i ryby.

  • Pamiętać o odpowiedniej podaży warzyw i owoców do co najmniej 1kg na dzień.

  • Dwukrotnie zwiększyć w diecie ilość żelaza. Dobrym jego źródłem są np. mięso, drób, wędlina. W celu zwiększenia jego przyswajalności konsumować produkty bogate w witaminę C – warzywa oraz owoce.

  • Koniecznie dostarczać do organizmu niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, występujące w olejach i świeżych rybach morskich. Oleje można dodawać do sałatek.

  • Nie dozwolone jest picie alkoholu

  • Należy ograniczy picie mocnej kawy

  • Pod koniec ciąży ograniczyć sól.



Istotne informacje dla przyszłych matek:

  • Należy dużo spacerować, wykonywać ćwiczenia wskazane dla kobiet w tym okresie.

  • Regularnie przechodzić badania u ginekologa i stawiać się regularnie na wizytę lekarską.

  • Nie palić papierosów i nie pić alkoholu, które mogą spowodować np. poronienia, zaburzenia funkcjonowania organizmu, schorzenia i mała masę urodzeniowa dziecka.

  • Podczas ciąży unikać spożywania leków, które nie były wskazane przez lekarza.

  • Kobiety, które nie chorowały na różyczkę powinny zastosować szczepienie ochronne – konsultując się uprzednio z lekarzem. Należy też unikać chorych na różyczkę, gdyż infekcja u płodu może spowodować wady wrodzone.

Argumenty za

  • Dieta jest bogata w składniki odżywcze, takie jak kwas foliowy, wapń, żelazo i białko
  • Jej autorzy proponują jedzenie trzech głównych posiłków i trzech przekąsek opartych na zdrowych produktach.
  • Dietę tę stosuje się również po porodzie

 



Argumenty przeciw

  • Taka liczba posiłków może być pewnym problemem, zwłaszcza gdy wyśtępują nudności, a zbyt duże dania mogą przyczynić się do znacznego przyrostu wagi.
Produkty zalecane

  • ryby, pochodzące z otwartych mórz, oceanów, np. dorsz, makrela, sielawa
  • potrawy ze śledzi, paluszki rybne, kawior
  • łososie morskie, oceaniczne
  • ryby hodowlane
  • sieje
  • śledzie, poch. z połowów oceanicznych
  • świeże ryby, z renomowanych wędzarni
  • surowe ryby, np. sushi można spożywać pod warunkiem, że są świeże, poch. z renomowanego sklepu, baru, restauracji
  • sery żółte, białe, topione, Feta, pod warunkiem, że wyprod. go z pasteryzowanego mleka

 



Produkty dozwolone

  • ryż
  • biały chleb
  • makaron
  • płatki zbożowe
  • ziemniaki
  • owoce
  • produkty mleczne.

 



Produkty zakazane

  • okonie
  • szczupaki
  • sandacze
  • miętusy
  • wątróbki z dorsza, innych ryb
  • węgorze
  • surowe owoce morza
  • ryby zimnowędzone oraz wędzone, niewiadomego pochodzenia, niezbyt świeże
  • surowych, półsurowych mięs, drobiu, jaj
  • wątróbek ! ! ! ! ! (zawierają b. duże ilości wit A.)
  • tatara, surowego, mielonego mięsa
  • nie spożywaj na zimno mięs, które powinny być podgrzane !
  • uważaj na podroby, spożywaj tylko świeże, z renomowanych firm, sklepów
  • zwróć uwage, czy mięso z grilla jest dostatecznie dopieczone !
  • niepasteryzowanego mleka i serów z niego wyprodukowanych
  • miękkich i półmiękkich serów pleśniowych (camambert, gorgonzola, brie)

 



  • Dieta została stworzona z myślą o kobietach z ciąży, ale ponieważ jest bogata w składniki odżywcze, mogą ją stosować wszyscy.
  • Jedyną zmianą jest zwiększona cześtotliwość posiłków. Podczas ciąży powinno się jeść dużo wartościowych przekąsek o nieskiej zawortości kalorii

 

Popularne diety
Składniki mineralne
Witaminy
Choroby
Encyklopedia
<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB