vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Za 6 dni Międzynarodowe Święto Pracy

Dieta Haya

Dieta  Haya
Skuteczność: 0 / 5
Czas trwania: 0 / 5
Wyrzeczenia: 0 / 5
Ile można schudnąć: 0 / 5
Trudność: 0 / 5
Koszt: 0 / 5


 

Dieta Haya

 

Twórcą diety polegającej na niełączeniu produktów węglowodanowych z białkowymi jest William Howard Hay. Lekarz amerykańskiego pochodzenia utworzył dietę która ma zapewnić oczekiwaną redukcję masy ciała poprzez oddzielenie od siebie produktów zawierających cukry i białka, a także wyodrębnienie w jadłospisie żywności naturalnego pochodzenia.

 

Założeniami diety są:

  • niełączenie ze sobą produktów białkowych i węglowodanowych

  • łączenie produktów naturalnego pochodzenia z białkami lub węglowodanami

  • spożywanie trzech posiłków dziennie, wśród których jeden składa się z białek, drugi z węglowodanów, natomiast trzeci z świeżych owoców i warzyw

  • przerwy pomiędzy posiłkami (zwłaszcza zawierającymi białka i węglowodany) powinny wynosić minimum cztery godziny

  • z diety należy wyeliminować cukier, sól, kawę, mocna herbatę, napoje gazowane, alkohol, białe pieczywo, czerwone mięso, wędliny, żywność typu fast food i instant oraz czekoladę i ciasta.

  • potraw nie należy doprawiać ostrymi przyprawami

  • ograniczyć tłuszcz

  • nie smażyć produktów

  • mięso piec lub gotować

  • jeść owoce tylko rano

  • pić duże ilości wody naturalnej ale tylko między posiłkami (1,5 -2 L/dzień)

  • spożywać pokarmy wolno, dokładnie je przeżuwając

  • stosować się do zasady jedzenia często, lecz małych porcji

 

W diecie Haya dzień należy rozpocząć od zjedzenia owoców na czczo. Z kolei w ciągu dnia należy spożyć trzy posiłki dozwolone są także dwie przekąski również w postaci owoców.

 

Dieta jest odpowiednia dla osób z chorobami nerek, wzdęciami, zaparciami, z zaburzeniami pracy jelit.

 

Może być stosowana długotrwale ponieważ nie należy do restrykcyjnych diet.

 

Podział produktów:

 

Białkowe: mleko, jogurty, sery, majonez, warzywa strączkowe, mięso, drób, ryby, maliny jezyny, porzeczki, wiśnie, truskawki, czereśnie, suszone śliwki, kiwi, morele, brzoskwinie, ananas, grejpfruty, jabłka, mandarynki, cytryny, pomarańcze

 

Węglowodanowe: kasze, ryż, makaron, ziemniaki, mąka ziemniaczana, pieczywo razowe, produkty pełnoziarniste, zbożowe, miód, piwo, karczochy, kukurydza, rodzinki, gruszki, figi, banany i inne słodkie owoce.

 

Naturlane: oliwa z oliwek, oleje roślinne, masło, margaryna, śmietana, mleko kwaśne, kefir, otręby, przyprawy ziołowe, ziołowe herbaty, pieczarki, sałata, kapusta, brukselka, dynia, szpinak, szparagi, kalafior, buraki, seler, cukinia, bakłażan, cykoria, cebula, por, koperek,czosnek, rzodkiewka, awokado, orzechy i nasiona.



Argumenty za

  • dobre samopoczucie i energia,
  • oczyszczenie organizmu z toksyn,
  • przyspieszenie metabolizmu (czyli przemiany materii),
  • rozsądnie zbilansowane posiłki,
  • korzystny wpływ na żołądek i zapobieganie problemom taki, jak zgaga czy nadkwaśność.

 



Argumenty przeciw

  • czasochłonność w realizacji i spożywaniu posiłków,
  • kłopotliwe pamiętanie grup produktów i tego, co kiedy możemy zjeść,
  • senność, która może być następstwem rezygnacji ze spożywania kofeiny zawartej w kawie i teiny w herbacie,
  • konieczność zwiększenia ruchu (np. uprawiania sportu, ćwiczeń).
Produkty zalecane

  • warzywa (wyłączając ziemniaki)
  • nasiona (słonecznik, orzechy)
  • miód i słodzik
  • oleje i oliwa
  • kawa i herbata
  • soki warzywne i owocowe
  • woda
  • zakwaszone produkty mleczne
  • wędzone na zimno mięso i ryby
  • gotowane mięso
  • ryby
  • drób
  • wędliny
  • mleko
  • sery zawierające mniej niż 50 proc. tłuszczu
  • owoce (bez bananów)
  • warzywa strączkowe
  • pieczywo
  • ryż
  • ciastka
  • makaron
  • kasze
  • suszone owoce
  • kukurydza 

 



Produkty dozwolone

Można łączyć:

  • białko z warzywami i owocami (ale tylko kwaśnymi)
  • węglowodany z warzywami i owocami (ale tylko słodkimi)
  • owoce kwaśne z produktami mlecznymi
  • warzywa z produktami mlecznymi oraz margaryną


Produkty zakazane

  • alkohol
  • mocną kawę
  • herbatę
  • białe pieczywo
  • cukier
  • sól
  • napoje gazowane
  • czekoladę
  • wędliny
  • piwo
  • czerwone mięsa
  • dania typu fast – food
  • produkty proszkowe
  • ciasta z owocami i kremami
  • potrawy smażone i ostro przyprawione

 



  • Dieta Haya jest dobra dla osób nie mających duże nadwagi,  można na niej schudnąć 6-7 kg przez trzy tygodnie stosowania. Trzeba podporzątkować sie zasadzie nie łączenia ze sobą węglowodanów i białek (np. schabowy z ziemniakami). Obie grupy produktów należy spożywać osobno. Dieta nie należy do trudnych, jej podstawą jest rozróżnianie odpowiednich grup produktów.
Popularne diety
Składniki mineralne
Witaminy
Choroby
Encyklopedia
<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB