vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Za 15 dni Międzynarodowy Dzień Piwa

Dieta Dukana (proteinowa, białkowa)

Dieta Dukana (proteinowa, białkowa)
Skuteczność: 2.4000 / 5
Czas trwania: 5.0000 / 5
Wyrzeczenia: 5.0000 / 5
Ile można schudnąć: 4.5000 / 5
Trudność: 4.0000 / 5
Koszt: 4.0000 / 5


 

Dieta Dukana, należy do jednych z najpopularniejszych i najefektowniejszych diet. Wymaga przede wszystkim silnej woli. Składa się z trzech etapów, których podstawą jest spożywanie produktów białkowych. Dzięki temu organizm będzie musiał czerpać energię tylko z tej grupy składników odżywczych. Trawienie i przyswajanie białek wymaga dużego zaangażowania i pracy ze strony naszego organizmu. Efektem tego jest szybka redukcja masy ciała zauważalna już w pierwszym tygodniu stosowania diety proteinowej.

Etapy diety:

I etap - „faza ataku” - powinien trwać 5 dni, restrykcyjny, bardzo ciężki etap, w którym można odczuwać osłabienie i zmęczenie, może wywołać nawet omdlenie. Pierwsze 2-3 dni pozbawiają osobę odchudzającą się energii. Należy w tym czasie zrezygnować z jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Po upływie tych dni następuje poprawa samopoczucia. Z kolei z 4 dniu mogą pojawić się zaparcia. Faza ta charakteryzuje się również szybką utratą wagi.



  • Produkty po które można sięgać na tym etapie to głównie żywność obfitująca w białko. Z jadłospisu należy wyeliminować węglowodany. Potrawy można doprawiać ziołami, musztardą, czosnkiem, solą, cytryną lub szczypiorkiem

  • Trzeba wypijać od 1,5 do 2l płynów dziennie, są one konieczne do prawidłowego przebiegu procesu odchudzania się, ponieważ wspomagają wydalanie produktów przemiany materii. Można pić zarówno wodę mineralną jak i herbatę, kawę, nie dodając do nich cukru. Nie zabrania się natomiast stosowania słodzików.



Produkty dozwolone:

  • wołowina i cielęcina

  • wątróbka cielęca i drobiowa

  • ozorki

  • wszystkie ryby, zarówno wędzone i w puszce z sosem własnym

  • owoce morza

  • drób, bez skóry (oprócz kaczek oraz gęsi)

  • niskotłuszczowe wędliny

  • jajka

  • chudy nabiał (kefir, maślanka, jogurt, serki twarogowe i homogenizowane, nie zawierające tłuszczu





II etap - „naprzemienny” - w czasie kolejnych pięciu dni diety do jadłospisu można włączać warzywa w formie gotowanej i surowej. Układ tego etapu opiera się na pięciu dniach spożywania protein i pięciu jedzenia warzyw w połączeniu z białkami. Okres trwania tego etapu jest różny począwszy od kilku tygodni do kilku miesięcy, w zależności od tego ile chcemy schudnąć.



Warzywa wskazane:

  • bakłażan

  • cykoria,

  • marchew

  • cukinia

  • buraki

  • sałata

  • seler

  • pomidor

  • ogórek

  • szpinak

  • zielona fasolka

  • papryka

  • rzodkiewka

  • por

  • szparagi

  • kapusta



Warzywa zabronione:

  • fasola

  • groch

  • groszek zielony

  • soczewica

  • bób

  • karczochy

  • kukurydza

  • ziemniaki



III etap - „utrwalanie wagi” - bardzo ważna faza diety, jej czas trwania można odpowiednio określć. Każdy stracony kilogram to 10 dni trwania diety, czyli jeżeli schudliśmy np. 8 kg ten etap powinien trwać 80 dni.



Żywność wskazana w umiarkowanych ilościach:

  • ser (kilka plasterków na dzień)

  • chleb pełnoziarnisty (maksymalnie 2 kromki na dzień)

  • ryż

  • ziemniaki

  • makaron

  • pieczeń z polędwicy wieprzowej

  • owoce nie zawierające dużych ilości cukru (nie można sięgać po czereśnie, banany, winogrona).



Uwaga! Dwa razy w tygodniu można pozwolić sobie na obfity obiad, popijając kieliszkiem czerwonego wina, jednak występuje tutaj pewien „haczyk. W tygodniowym jadłospisie musi znaleźć się dzień, w którym będzie się jadło tylko produkty białkowe.



Etap IV - „stabilizacja” - w celu utrzymania swojej zredukowanej masy ciała należy raz w tygodniu (musi być to zawsze ten sam dzień np. wtorek), spożywać tylko proteiny. W kolejnych dniach trzeba pamiętać, aby śniadanie obfitowało w pełnowartościowe białko. Kolejna zasadą jest picie niesłodzonej herbaty i kawy, nie dozwolone jest także jedzenie słodyczy.



Należy pamiętać, że dieta mocno zaburza funkcjonowanie organizmu. Może wywołać różne schorzenia począwszy od wątroby i nerek. Nadmierne obciążenie ich produktami obfitującymi w białko pogorszy ich działanie.

Argumenty za

  • efekty widoczne już w ciągu kilku dni
  • duża ilość białek w diecie powoduje, że organizm spala znacznie więcej kalorii i nie zatrzymuje wody w organizmie
  • dieta proteinowa wpływa korzystnie na wygląd skóry i nie powoduje chudnięcia przez utratę masy mięśniowej; białka, jako budulec mięśni, pozwala zachować ich strukturę
  • proteiny zmniejszają apetyt na jedzenie
  • łatwa dostępność produktów, stosowanych w diecie
  • brak uczucia głodu (efekt odchudzania ma przynieść nie ograniczenie ilości spożywanego pokarmu, ale białko, które będzie spożywane)
  • już w ciągu kilku dni będziemy cieszyć się dobrym samopoczuciem i tryskać energią
  • utrata sporej ilości kilogramów bez efektu jo-jo, dająca długotrwałe efekty

 



Argumenty przeciw

  • monotonia posiłków w pierwszej fazie odchudzania
  • wysoki koszt niektórych zalecanych produktów (łosoś, wołowina, indyk, owoce morza), które trzeba kupować w dużych ilościach
  • zakaz wprowadzania do diety warzyw i owoców – choć jest to zakaz chwilowy (dotyczy pierwszej fazy diety)
  • w początkowej fazie diety proteinowej pojawia się uczucie zmęczenia i osłabienia, spowodowane oczyszczaniem się organizmu i intensywnym spalaniem tkanki tłuszczowej
  • w związku z tym, że w organizmie następuje bardzo szybki proces spalania kalorii, nie należy zbyt obciążać się ćwiczeniami fizycznymi
  • po czwartym dniu diety proteinowej mogą wystąpić zaparcia (zaparcia powstają na skutek braku błonnika w pożywieniu, który znajduje się w warzywach, owocach, kaszach czy pieczywie; jeśli pojawią się zaparcia, można zjeść otręby pszenne 2 łyżki połączone z owsianymi 1 łyżką, oraz pić dużo wody, ziół, zielonej herbaty
  • do trzech pierwszych dni może towarzyszyć uczucie głodu
  • dieta proteinowa może mieć szkodliwe działanie na niektóre organy organizmu, ze względu na znacznie podwyższoną ilość spożywanego białka, dlatego dieta ta nie powinna trwać dłużej niż od 7- 21 dni; kontynuowanie jej po tym okresie powinno być uzgodnione z lekarzem
  • dieta proteinowa Dukana może obciążać nerki i wątrobę, a także powodować niedobory węglowodanów w organizmie; z kolei to właśnie węglowodany dostarczają nam energii do życia i funkcjonowania; białka mogą też zakwasić organizm, przez co osoby będące na diecie, mogą odczuwać ciągle zmęczenie i apatię; z tego powodu należy spożywać przetwory i produkty mleczne, aby do tego nie dopuścić
  • w pierwszej kolejności spalany jest glikogen z mięśni, z nim następuje utrata wody - potencjalnie prowadzi to do takich zaburzeń jak wahania nastroju, zachcianki na produkty węglowodanowe

 

Produkty zalecane

Faza I:

 

  • wołowina i cielęcina

  • wątróbka cielęca i drobiowa

  • ozorki

  • wszystkie ryby, zarówno wędzone i w puszce z sosem własnym

  • owoce morza

  • drób, bez skóry (oprócz kaczek oraz gęsi)

  • niskotłuszczowe wędliny

  • jajka

  • chudy nabiał (kefir, maślanka, jogurt, serki twarogowe i homogenizowane, nie zawierające tłuszczu



Produkty dozwolone

Faza II
- Ocet, który można używać do przygotowania sosu vinegret.

Warzywa wskazane:

  • bakłażan

  • cykoria,

  • marchew

  • cukinia

  • buraki

  • sałata

  • seler

  • pomidor

  • ogórek

  • szpinak

  • zielona fasolka

  • papryka

  • rzodkiewka

  • por

  • szparagi

  • kapusta

Faza III

 

Żywność wskazana w umiarkowanych ilościach:

  • ser (kilka plasterków na dzień)

  • chleb pełnoziarnisty (maksymalnie 2 kromki na dzień)

  • ryż

  • ziemniaki

  • makaron

  • pieczeń z polędwicy wieprzowej

  • owoce nie zawierające dużych ilości cukru (nie można sięgać po czereśnie, banany, winogrona).

 



Produkty zakazane

Faza I
- wieprzowiny, tłustych mięs i wędlin (gęsi, kaczki), dziczyzny,
- cukru i słodyczy,
- pieczywa, kasz, ryżu, makaronów,
- ziemniaków,
- warzyw i owoców,
- keczupu,
- oleju, oliwy, masła i miękkiej margaryny.

Faza II

 

Warzywa zabronione:

  • fasola

  • groch

  • groszek zielony

  • soczewica

  • bób

  • karczochy

  • kukurydza

  • ziemniaki



Faza III

- suszone owoce

- banany

- czereśnie

Faza IV
 
- Unikać produktów z białej mąki, alkoholu, słodyczy oraz cukru.


 Dieta Dukana jest przeznaczona dla osób otyłych i tych, które chcą schudnąć kilka kilogramów w szybkim czasie. Jest bardzo restrykcyjna i może wywołać w pierwszej fazie pogorszenie samopoczucia i osłabienie organizmu. Spożywanie tylko produktów białkowych, a następnie w drugiej fazie protein z warzywami powoduje szybkie chudnięcie. Dieta może czasem wydawać się bardzo monotonna i nie smaczna. Dojście do trzeciej fazy może motywować widocznym efektem redukcji masy ciała. Zmiana nawyków żywieniowych, na które wskazuje Dukan powinna trwać do końca życia, ponieważ podstawą do utrzymania aktualnej wagi i zapobiegnięcia efektu jo-jo jest jej stosowanie już zawsze. Jeden dzień w tygodniu protein i zwracanie uwagi na to, co się spożywa ma zagwarantować szczupłą sylwetkę.

Popularne diety
Składniki mineralne
Witaminy
Choroby
Encyklopedia
<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB