vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Jutro Światowy Dzień Serca

Dieta DASH - dieta w leczeniu nadciśnienia

Dieta DASH - dieta w leczeniu nadciśnienia
Skuteczność: 5.0000 / 5
Czas trwania: 0 / 5
Wyrzeczenia: 2.0000 / 5
Ile można schudnąć: 3.0000 / 5
Trudność: 2.0000 / 5
Koszt: 3.0000 / 5


 

Dieta DASH – dieta w leczeniu nadciśnienia

Opracowana przez naukowców z USA. Według badań stosowana przez dwa miesiące obniżyła ciśnienie krwi u 78% osób.

Głównym założeniem diety jest stosowanie produktów obniżających poziom złego cholesterolu LDL i obniżających ciśnienie krwi.

Do grupy tej żywności zalicza się węglowodany złożone, błonnik pokarmowych, których źródłem są produkty zbożowe, warzywa oraz owoce.

Ograniczyć należy sól, tłuste mięsa i wędliny, także tłuszcze zwierzęce np. masło, smalec.



Główne zasady diety:

- Należy dobierać produkty tak, aby codziennie sięgać po:

  • 7-8 porcji produktów zbożowych

  • 5 porcji owoców i warzywnych

  • 2 porcje niskotłuszczowego/odtłuszczonego nabiału, chudego mięsa, ryb

  • Tłuszcze roślinne powinny dominować nad zwierzęcymi ( 2 porcje produktów bogatych w tłuszcze zwierzęce są dozwolone)

  • Zaleca się 8 szklanek płynów w ciągu dnia. Zaliczyć można do nich nie tylko wodę, ale również zieloną herbatę, niesłodzone soki owocowe, niesolone soki warzywne. Płyny mogą być dostarczane także pod postacią zup jarzynowych, najlepiej na bulionie warzywnym, nie zawierających soli i przypraw zawierających duże ilości glutaminianu sodu.

  • Ryby – doskonałe źródło białka, obfitujące w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega – 3, spożywać przynajmniej 2-3 razy w tygodniu. Zmniejszają one poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Wykazują działanie przeciwzakrzepowe, obniżają ciśnienie krwi.

  • Potrawy najlepiej poddawać pieczeniu, duszeniu bez tłuszczu, gotowaniu

  • Wskazane jest sięgać po produkty obfitujące w potas (np. banany, pomidory, awokado), który reguluje ciśnienie krwi, magnez, zapobiegający arytmii serca. Z kolei w ten składnik bogate są orzechy, kasze, ciemnozielone warzywa (np. brokuły, natka pietruszki).

  • Z jadłospisu należy wyeliminować dania wysoko przetworzone, poddane intensywnej obróbce, która powoduje duże straty składników odżywczych w produkcie.

  • Zrezygnować trzeba też z żywności typu fast food i typu instant – zawierającej duże ilości soli, tłuszczu, zwłaszcza kwasów tłuszczowych trans. Ubogie są natomiast w składniki mineralne i witaminy.

  • Ograniczyć spożycie napojów alkoholowych i kofeinowych







 

 

Argumenty za

  • Dieta ogranocza spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych, cholesterolu. 
  • Jej podstawą są owoce, owoce i niskotłuszczowe produkty mleczne.
  • Wykorzystuje wartość odżywczą zbóż pełnoziarnistych.


Argumenty przeciw

  • Jedynym mankamentem diety, niedogodnym dla stosującego może być konieczność ograniczenia spożycia czerwonego mięsa i cukru.
Produkty zalecane

  • Niskotłuszczowe produkty mleczne
  • Chude sery twarogowe
  • Kurczak
  • Indyk
  • Cielęcina
  • Królik
  • Dorsz
  • Makrela
  • Tuńczyk
  • Flądra
  • Olej czosnkowy
  • Olej orzechowy
  • Olej słonecznikowy
  • Olej rzepakowy
  • Olej sojowy
  • Olej kukurydziany
  • Oliwa z oliwek
  • Cebula
  • Czosnek
  • Papryka
  • Pomidory
  • Groch
  • Soja
  • Fasola
  • Marchewka
  • Buraki
  • Woda mineralna
  • Woda niskosodowa
  • Zioła
  • Przyprawy roślinne


Produkty dozwolone

  • Mleczne produkty z zredukowaną ilością tłuszczu
  • Tłuste mleko do 300 ml
  • Sery żółte półtłuste
  • Jajka - 2 na tydzień
  • Chleb 
  • Migdały
  • Orzechy ziemne
  • Orzechy laskowe
  • Biszkopty
  • Herbatniki
  • Miód
  • Zupy czyste, przecierane

 



Produkty zakazane

  • Tłuste mleko
  • Śmietana
  • Sery żółte
  • Sery topione
  • Tłuste sery twarogowe
  • Gęś
  • Kaczka
  • Wieprzowina
  • Tłuste wędliny
  • Tłusta wołowina
  • Tłuste kiełbasy
  • Pasztet
  • Boczek
  • Wędliny
  • Konserwy mięsne
  • Podroby
  • Konserwy rybne
  • Ryby wędzone
  • Olej palmowy
  • Tłuszcz kokosowy
  • Pieczywo cukiernicze i półcukiernicze
  • Kiszone warzywa
  • Marynowane warzywa
  • Warzywa konerwowe
  • Śliwki
  • żórawiny
  • borówki
  • Kokos
  • Wiórki kokosowe
  • Orzeszki solone
  • Słodycze
  • Wyroby z czekolady
  • Tłuste ciasta
  • Krakersy
  • Słodzone soki
  • Słodkie napoje gazowane
  • Zupy i sosy na tłustych wywarach, zagęszczane śmietaną, zasmażanką
  • Zupy z proszku
  • Sosy
  • Chipsy
  • Fast-food
  • Solene orzeszki
  • Solone paluszki
  • Kostki rosołowe
  • Akohol
  • Kawa
  • Herbata

 



 

Dieta DASH jest skuteczna w obniżaniu ciśnienia tętniczego krwi, poziomu złego cholesterolu, trójglicerydów i homocysteiny. Jest także korzystna w procesie redukcji masy ciała zwłaszcza u osób otyłych. Opiera się na zwiększonej ilości węglowodanów złożonych w diecie, jak i również tłuszczów roślinnych (WNKT). Należy zwrócić uwagę na odpowiednia podaż warzyw i owoców. Ograniczeniu podlegają tłuszcze zwierzęce, tłuszcze trans i sól.

Popularne diety
Składniki mineralne
Witaminy
Choroby
Encyklopedia
<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB