vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Za 6 dni Międzynarodowe Święto Pracy

Dieta Atkinsa

Dieta Atkinsa
Skuteczność: 2.5000 / 5
Czas trwania: 4.0000 / 5
Wyrzeczenia: 4.0000 / 5
Ile można schudnąć: 4.0000 / 5
Trudność: 4.0000 / 5
Koszt: 3.0000 / 5


 

Dieta Atkinsa

 

Twórca diety jest kardiolog Robert Atkins. Według autora na redukcje tkanki tłuszczowej nie mają wpływ kalorie, lecz forma w której są one spożywane.

 

Głównym jej założeniem jest jedzenie produktów obfitujących w tłuszcz w połączeniu produktami białkowymi. Wyeliminować należy z jadłospisu żywność zawierającą cukry proste i złożone. Dieta zakłada, że po dłuższym czasie stosowania tej zasady zaczyna się przyjmować mniejsze ilości pokarmów i traci się na wadze. Wskazane jest jedzenie 3 posiłków dziennie i 2 przekąsek. Można pić niesłodzoną herbatę i kawę oraz wodę mineralną. Według Atkinsa tygodniowo traci się 2kg.

 

Dieta Atkinsa dzieli się na cztery etapy:

 

1 etap – Wprowadzający:

  • należy ograniczyć podaż węglowodanów do 20g/dzień

  • można spożywać wszystkie gatunki mięs, ryb, serów pleśniowych, jaj i tłuszczy roślinnych.

  • unikać należy owoców, warzyw obfitujących w skrobię, pieczywa, produktów zbożowych, chudego nabiału, kofeiny

  • zabrania się sięgania po cukier, miód, słodycze, dżemy,

 

2 etap – dalszej utraty wagi

 

  • po upływie 2 tygodni zwiększamy ilość przyjmowanych węglowodanów do 30-59g/dzień.

  • trzeba uwzględnić w jadłospisie więcej warzyw, orzechów oraz owoców jagodowych (np. maliny, truskawki).

  • podstawą posiłków są nadal białka i tłuszcze

  • węglowodanów nie należy łączyć z mięsem, rybami czy jajami

  • etap ten trwa do momentu kiedy pozostanie do zrzucenia ok. 2-5kg

 

3 etap – przed utrzymaniem wagi

 

  • można stopniowo zwiększać ilość węglowodanów, do momentu w którym przestaje się chudnąć (20-90g węglowodanów/ dzień)

  • w tym czasie można stosować produkty z dwóch poprzednich faz

  • okres trwania tej fazy jest dość długi trwa od 2-3 miesięcy, tygodniowo traci się 0,5kg/ tydzień.

 

4 etap – utrzymania wagi

 

  • należy przyjmować taką ilość węglowodanów, która nie spowoduje tycia

  • każdy powinien sam określić ich podaż w diecie ( dla dorosłego człowieka waha się to pomiędzy 25-90 gramami)

  • wskazane jest kontrolować masę ciała raz w tygodniu i nie dopuścić do przybrania więcej niż 2kg.

  • Zaleca się wzmożoną aktywność fizyczną

  • picie dużej ilości wody

  • spożywanie nieprzetworzonej żywności

 

Pomimo wielu zalet diety, trzeba zwrócić uwagę na wady. Wielu specjalistów twierdzi, iż ta dieta może doprowadzić do chorób serca, osteoporozy, podnieść poziom cholesterolu we krwi, co może skutkować miażdżycą. Ponad to wyróżnia się wiele schorzeń wątroby i nerek. Trzeba zwrócić także uwagę, że po tego typu diecie może nastąpić efekt – jojo.

Argumenty za

  •   stopniowa utrata wagi
  •   regularność przyjmowanych posiłków
  •   dbałość o nawodnienie organizmu
  •   zmniejszenie ryzyka cukrzycy (poprzez ograniczenie spożywania cukrów)
  •   regulacja apetytu
  •   mniejsze ryzyko hipoglikemii (nagłego spadku stężenia cukru we krwi) po długotrwale stosowanej diecie
  •   zalecenie codziennych ćwiczeń fizycznych


Argumenty przeciw

  • dieta Atkinsa jest bardzo bogata w tłuszcze nasycone, które mogą prowadzić do chorób układu krążenia
  • liczne badania wykazały, że kobiety schudły tylko dlatego, że na początku traciły zbyt dużo wody. Po jakimś czasie ich masa była podobna jak u tych, które stosowały inne diety redukcyjne
  • spożywanie dużej ilości białka może prowadzić do problemów z nerkami
  • brak węglowodanów zmusza organizm do spalania tłuszczów, tworząc toksyczne substancje powodujące zmęczenie i wymioty
  • mózg czerpie energię z węglowodanów, przy ograniczeniu ich spożycia nie będzie funkcjonował poprawnie
  • dieta Atkinsa jest prawie niemożliwa do stosowania dla wegetarian: jest bardzo ograniczona w wyborze posiłków, ponieważ większość owoców i warzyw jest zakazanych w pierwszej fazie
  • ze względu na ograniczone spożycie warzyw i owoców, dietę należy uzupełnić o witaminowe suplementy
  • po powrocie do typowych nawyków żywieniowych, łatwo nabyć utracone kilogramy
Produkty zalecane

  • wszystkie gatunki mięsa
  • ryby
  • sery (do 100 g)
  • jajka

 



Produkty dozwolone

  • jagody
  • truskawki
  • maliny
  • jeżyny

 



Produkty zakazane

  • pieczywo
  • mąka biała
  • makaron
  • owoce
  • mleko
  • jogurt
  • warzywa (te, które zawierają skrobię)
  • soki owocowe
  • żywność wysoko przetworzona


 

Dieta Atkinsa nie należy do bardzo rygorystycznych diet. Jadłospis obfitujący w tłuszcze zwierzęce i białko może wydawać się stosunkowo smaczny. Jednak ze względu na zbyt dużą ich podaż, a z kolei niską warzyw i znaczne ograniczenie węglowodanów można narazić swój organizm na niektóre schorzenia narządów wewnętrznych. Należy jednak zaznaczyć, że dieta pozwala schudnąc nawet do 5 kg miesiecznie.

Popularne diety
Składniki mineralne
Witaminy
Choroby
Encyklopedia
<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB