vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Za 4 dni Początek Astronomicznej Jesieni

Obniżony nastrój, brak energii, problemy z koncentracją


Obniżony nastrój, brak energii, problemy z koncentracją

Nieprawidłowy styl życia jest jednym z głównych czynników wpływających na samopoczucie człowieka. Jednym z głównych czynników jest również dieta, która może wpływać na polepszenie nastroju, przypływ energii oraz poprawę koncentracji.



W diecie należy uwzględnić warzywa i owoce, które są doskonałym źródłem witamin i składników mineralnych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Szczególnie należy zwrócić uwagę na podaż takich składników jak:

-Witamina A (np. marchew, pomidor, szpinak)

-Witamina E (np. warzywa, ryby)

-Witamina C (np. papryka, pietruszka)

-Selen (np. produkty zbożowe)

-Wapń (np. mleko i jego przetwory)

-Magnez (np. rośliny strączkowe)

-Żelazo (np. mięso)

-Cynk (np. mleko, produkty zbożowe)

-Miedź (np. orzechy, rośliny strączkowe)

-Jod (np. ryby)

Główne zalecenia diety:

·         - Powinna być urozmaicona, skomponowana z różnych grup produktów spożywczych, kolorowych i smacznych,

·       -  podstawę powinny stanowić warzywa, należy je umieszczać przynajmniej w 4-5 posiłków dziennie,

·         - w diecie należy zamieścić produkty zbożowe z pełnego ziarna,

·       -   wybierać produkty o niskiej zawartości tłuszczu,

·        -  wyeliminować z jadłospisu słodycze i inne produkty bogate w cukry proste np. kolorowe napoje typu cola,

·         - solą morską zastąpić sól kamienną,

·         - sięgać po świeże ryby morskie,

·         - zrezygnować z  żywności typu fast food, zrezygnować z kawy, tłustego mięsa, słonych przekąsek i kawy.

 

Jednym z dobrych sposobów na poprawę nastroju jest zjedzenie kawałka ciemnej czekolady lub banana. Są one bogatym źródłem witamin z grupy B i węglowodanów, dlatego skutecznie dostarczają energię dla organizmu.

Serotonina – hormon wytwarzany przez błonę śluzową jelita, ośrodkowy układ nerwowy oraz płytki krwi. Wpływa na poprawę nastroju. Do jej powstania przyczynia się tryptofanu – aminokwas egzogenny. Serotonina reguluje ciśnienie krwi, uczestniczy również w regulacji procesów krzepnięcia krwi oraz funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego. Hormon hamuje apetyt po spożyciu produkty obfitującego w węglowodany.

 

Podczas stresu często człowiek ma ochotę na czekoladę lub inne produkty bogate w węglowodany jak i tłuszcze np. chipsy, cukierki, batony. Spożycie żywność z dużą zawartością tłuszczów stymuluje wytwarzanie galaniny – pobudza łaknienie na tłuszcze.

Serotonina pomaga zwalczać stres i poprawia nastrój. Dieta w nią bogata jest przeznaczona dla osób żyjących w ciągłym napięciu i stresie. Również dla osób szybko denerwujących się, wrażliwych na oddziaływanie czynników klimatycznych, chcących zrezygnować z palenia papierosów oraz prowadzących nie regularny tryb życia.

 

Do produkcji serotoniny niezbędny jest tryptofan. Jest on wytwarzany w organizmie człowieka, ale należy go również dostarczać z codziennym pożywieniem.

 

Podstawowe źródła tryptofanu:

 

·         - mleko

 

·         - sery

 

·         - banany

 

·         - soja

 

·         - mięso

 

·         - czekolada

 

·         - orzechy

Należy pamiętać, że żywność nie powinna zawierać dużo tłuszczów zwierzęcych i cukrów prostych. Kolejnym zaleceniem jest aktywność fizyczna, ćwiczenia również pobudzają organizm to wytwarzania tak zwanych „hormonów szczęścia”, które poprawiają humor człowieka.

 

Popularne diety
Składniki mineralne
Witaminy
Choroby
Encyklopedia
<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB