vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Za 15 dni Międzynarodowy Dzień Piwa

Miażdżyca


Miażdżyca

Miażdżyca - polega na odkładaniu się na wewnętrznej ścianie tętnic cholesterolu, jego estrów i lipidów, przyczyniających się do powstawania blaszki miażdżycowej, która zawęża światło tętnicy.



Miażdżyca należy do chorób układu krążenia, złogi mogą odkładać się w każdej tętnicy. Wyróżnia się następujące jej postacie:

  • miażdżyca naczyń wieńcowych,

  • miażdżyca tętnicy głównej,

  • miażdżyca tętnic nerkowych,

  • miażdżyca tętnic mózgowych,

  • miażdżyca kończyn dolnych.

Głównymi objawami zmian miażdżycowych w mózgu są bezsenność, szum w uszach, bóle i zawroty głowy, upośledzenie pamięci. Z kolei objawami miażdżycy kończyn są bóle kurczowe w łydkach, a także udach, które pojawiają się w czasie chodzenia.

Czynniki wpływające na ryzyko rozwoju miażdżycy:

  • podwyższony poziom złego cholesterolu (LDL),
  • niskie stężenie dobrego cholesterolu (HDL),
  • podwyższony poziom trójglicerydów,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • otyłość, zwłaszcza tzw. brzuszna,
  • podwyższony poziom cukru we krwi, palenie papierosów,
  • mała aktywność fizyczna,
  • długotrwały stres,
  • małe spożycie produktów zawierających antyoksydanty, np. witaminy A, C, E.

Podstawowym zaleceniem w przypadku miażdżycy jest stosowanie się do zasad diety. Powinna być ona niskokaloryczna i o kontrolowanej zawartości kwasów tłuszczowych.

  • Ograniczeniu podlegają tłuszcze, powinny one dostarczać 30% energii płynącej z pożywienia. Trzeba wybierać produkty o niskiej zawartości tłuszczu,
  • dzienna dopuszczalna dawka cholesterolu wynosi 300 mg,
  • należy zwiększyć podaż błonnika pokarmowego do 40g/ dobę,
  • jadłospis wzbogacać o produkty zawierające wielonienasycone kwasy tłuszczowe np. oleje, oliwa z oliwek, ryby i nasiona,
  • żywienie musi być urozmaicone,
  • 2-3 razy w tygodniu sięgać po ryby,
  • konsumować dużo warzyw, zwłaszcza tych obfitujących w błonnik (do 500 g/dobę) oraz produktów zbożowych również w nie bogatych,
  • zalecane są rośliny strączkowe, wpływają one na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi,
  • ograniczyć spożycie jaj do 2/ tydzień,
  • masło zastąpić margaryna lub oliwą z oliwek,
  • wybierać mleko i jego przetwory o obniżonej zawartości tłuszczu,
  • zakazane są produkty typu fast food, podroby, słodycze, słone przekąski i alkohol. Mogą one niekorzystnie wpłynąć na poziom cholesterolu we krwi,
  • mięsa należy spożywać bez skóry,
  • zadbać o aktywność fizyczną.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny n-3 i n-6 wraz z jednonienasyconymi kwasami tłuszczowymi wpływają korzystnie na zmniejszenie stężenia lipidów w organizmie. Istotne jest nie tylko zmniejszenie poziomu cholesterolu LDL, ale także HDL. Ryby, oleje i oliwa z oliwek są bogatym źródłem kwasów tłuszczowych n-3 i n-6. Należy przede wszystkim wybierać olej rzepakowy i oliwę z oliwek.

Popularne diety
Składniki mineralne
Witaminy
Choroby
Encyklopedia
<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB