vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Pojutrze Dzień Babci
Data publikacji: 2015-08-26     
Autor: mgr Izabela Auszadniczek Dietetyk VivaLaVita.pl
Ocena: 5

Źródła ukrytych kalorii – czyli dlaczego nie możesz schudnąć

Źródła ukrytych kalorii – czyli dlaczego nie możesz schudnąć

Bardzo często wiele osób mimo zmiany nawyków żywieniowych i stosowania się do zasad prawidłowego żywienia nie może schudnąć. Powód jest bardzo prosty, mimo tego, że sięgamy po produkty z niewielką zawartością tłuszczów zwierzęcych, cukrów prostych oraz soli, to wybieramy nieświadomie różne kaloryczne dodatki, które pozornie wydają się nam nie zaszkodzić.

Producenci obiecują na etykietach środków spożywczych, że nie zawierają one cukru ani tłuszczów i są jak najbardziej „light” oraz wskazane w diecie redukcyjnej. Nic mylnego, niestety pozbawienie ich wyżej wymienionych składników powoduje, że muszą być  one czymś zastąpione. Najczęściej używa się słodzików, różnych substancji słodzących, gumy ksantynowej, skrobi oraz innych dodatków chemicznych, które zanieczyszczaj organizm oraz sprzyjają tyciu.

Przez długi okres czasu panował mit, że na diecie należy zjadać wyłącznie jogurty. Owszem jogurty naturalne są jak najbardziej zalecane, jednak te zawierające owoce, chrupki lub inne smakowe dodatki często są dosładzane i w ten sposób powodują, że ich wartość energetyczna  znacząco rośnie. Z tego powodu lepiej jest wybierać jogurty naturalne i dodawać do nich świeże owoce.

Pod żywnością typu insant, czyli szybką w przygotowaniu zwykle rozumiemy zupy oraz dania w proszku. Trzeba jednak uważać też na warzywa lub potrawy mięsne „z patelni”. Zawierają one często dużo soli, która sprzyja zatrzymywaniu wody w organizmie oraz substancji chemicznych, które sprawiają, że wystarczy je podgrzać i są gotowe do spożycia. Należy zatem częściej wybierać produkty świeże.

Codziennie trzeba wypijać 1,5-2 l wody, niestety wybierając kolorowe wody nawet typu light dostarcza się do organizmu dużej ilości węglowodanów prostych, a ich nadmiar odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. Dotyczy to również alkoholu, który jest źródłem tak zwanych „pustych kalorii”, gdzie 1 g alkoholu zawiera 7 kcal, dlatego zaleca się, aby wyeliminować go lub ograniczyć w codziennej diecie.  Trzeba zwrócić też uwagę na dosładzanie kawy oraz herbaty, ta nie zawierająca cukru nie ma praktycznie żadnej wartości energetycznej, łyżka tego słodkiego proszku (12 g) ma 49 kcal.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na nasz codzienny sposób żywienia. Na przykład wybierając się do restauracji nieświadomie zamawia się różne sosy, które są przygotowane na bazie majonezu lub śmietany, pieczywo czosnkowe, dodatkowy ser, szczególnie parmezan i w ten sposób niepotrzebnie zwiększamy podaż kalorii, tłuszczów oraz węglowodanów. Dotyczy to również posiłków zjadanych w domu, zawsze trzeba pamiętać o kalorycznych dodatkach, które nawet w małej ilości mogą zaburzyć proces redukcji masy ciała. 

<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB