vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Dziś Światowy Dzień Walki z Otyłością
Data publikacji: 2016-01-20     
Autor: mgr Izabela Auszadniczek, Dietetyk VivaLaVita.pl
Ocena: 5

Zmiany w zaleceniach prawidłowego sposobu żywienia i nowa Piramida Zdrowego Żywienia! – 01.2016 r.

Zmiany w zaleceniach prawidłowego sposobu żywienia i nowa Piramida Zdrowego Żywienia! – 01.2016 r.

Podczas I Narodowego Kongresu Żywieniowego, który odbył się pod hasłem „Żywność i żywienie w prewencji i leczeniu chorób – postępy 2016”, 20 stycznia 2016 roku ogłoszone zostały nowe zmiany dotyczące zasad prawidłowego sposobu żywienia. Przedstawiono również zmodyfikowany model Piramidy Zdrowego Żywienia.

Zmiany te są spowodowane postępami w dziedzinie nauk medycznych, potwierdzone przez aktualne badania naukowe i rekomendacje uznanych światowych ośrodków eksperckich. Jak informuje Instytut Żywności i Żywienia nowa piramida jest między innymi odpowiedzią na zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Poleca ona ograniczenie spożycia cukru, tłuszczu i soli w diecie. Natomiast zachęca do zwiększenia udziału w jadłospisie produktów bogatych w błonnik pokarmowy.

Potwierdziły się informacje na temat zmiany miejsca w piramidzie warzyw i owoców. Obecnie zaleca się, aby stanowiły one podstawę prawidłowej diety. Zajęły one miejsce produktów zbożowych, które teraz znajdują się nad warzywami i owocami.

Ostatnie badania wskazują ponad wszelką wątpliwość, że warzywa i owoce powinny być podstawą naszego żywienia. Dostarczają bowiem wielu bezcennych składników (mineralnych, witamin, polifenoli) i w istotny sposób zmniejszają zachorowalność oraz umieralność na choroby układu krążenia, cukrzycę czy nowotwory. Warzywa i owoce spożywajmy więc  jak najczęściej i w jak największej ilości. Powinny stanowić co najmniej połowę, tego co jemy. Pamiętajmy jednak o właściwych proporcjach: 3/4 powinny stanowić warzywa, a 1/4  owoce – mówi prof. Mirosław Jarosz.

Inną dość istotną modyfikacją jest wprowadzenie do piramidy ziół i przypraw, którymi można zastąpić sól. Doprawianie nimi potraw nie tylko wpływa na smak i wygląd dania, ale również może korzystnie wpływać na pracę organizmu. Wiele ziół i przypraw wykazuje między innymi właściwości przeciwnowotworowe, przeciwzapalne, bakteriobójcze, ponadto mogą one obniżać poziom cholesterolu i regulować przemianę materii. Na szczycie piramidy obok oleju/oliwy z oliwek obecnie znajdują się orzechy, które stanowią dobre źródło kwasów omega-3.

Obok produktów spożywczych możemy zauważyć, że u podstawy piramidy znajduje się aktywność fizyczna, stanowiąca ważny element utrzyma prawidłowej masy ciała.

Dodatkowo podczas Kongresu zaznaczono na podstawie badań, że Polacy spożywają więcej warzyw i owoców, tłuszczów pochodzenia roślinnego oraz ryb. Zaobserwowano także spadek spożycia mięsa czerwonego, tłuszczów zwierzęcych i soli.

Poniżej przedstawiamy 10 zasad prawidłowego żywienia (źródło: IŻiŻ):

 

Zródło zdjęcia piramidy: strona główna IŻiŻ

<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB