vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Za 15 dni Międzynarodowy Dzień Piwa
Data publikacji: 2014-11-27     
Autor: mgr Izabela Auszadniczek, Dietetyk VivaLaVita.pl
Ocena: 5

Trening na czczo pobudza spalanie tkanki tłuszczowej? - prawda, czy fałsz?

Trening na czczo pobudza spalanie tkanki tłuszczowej? - prawda, czy fałsz?

Bardzo dużo mówi się, że osoby na diecie redukcyjnej, aby chudnąć efektywniej powinny ćwiczyć na czczo. Ma to sprzyjać szybszemu spalaniu tkanki tłuszczowej. Jednak warto zastanowić się, czy taki rodzaj aktywności rzeczywiście jest skuteczny i dobry dla naszego organizmu?

Nie ma żadnych wątpliwości dieta połączona z aktywnością fizyczną daje doskonałe efekty w postaci redukcji masy ciała oraz poprawy wyglądu sylwetki. Coraz więcej osób postanawia iść za nowym trendem i ćwiczyć zaraz po przebudzeniu na czczo. Wówczas organizm ma jako źródło energii wykorzystywać tłuszcze i na bieżąco je spalać. Jest to związane z podwyższonym poziomem glukagonu, a mniejszym insuliny we krwi, co ma sprzyjać transportowi tłuszczów do mięśni, gdzie zostaną zredukowane.

Jest wielu przeciwników tej metody, ponieważ po nocy, rano powinno się dostarczyć do organizmu odpowiedniej ilości energii oraz składników odżywczych, aby pobudzić go do pracy. Śniadanie zawsze zaleca się zjadać do pierwszej godziny po wstaniu, co wpływa korzystnie na przyśpieszenie przemiany materii, procesy związane z trawieniem i funkcjonowaniem przewodu pokarmowego, a nawet mózgu. Poprawa to koncentrację, pamięć oraz ogólne samopoczucie. Na przykład w pracy lub szkole nie czujemy się zmęczeni, senni i osłabieni.

Jednak pozwalając sobie na ćwiczenia na czczo, będziemy zmuszeni na spożycie późnego śniadania. Wówczas podczas takiej aktywności nie można ćwiczyć aż tak intensywnie, jak po zjedzeniu pełnowartościowego posiłku. Organizm czuje się osłabiony i zmniejsza się jego wydolność oraz wydajność. Oznacza to, że zostanie spalona mniejsza ilość kalorii, a tym samym tkanki tłuszczowej.

Należy zatem mierzyć siły nad zamiary. Lepiej jest rano zjeść śniadanie, które będzie źródłem węglowodanów złożonych, białka oraz odpowiedniej ilości tłuszczów najlepiej roślinnych. Nie można pomijać właściwej ilości witamin oraz składników mineralnych. Przykładem takiego posiłku może być chudy kefir z płatkami owsianymi, łyżką orzechów i jabłkiem. Jeśli ćwiczy się rano pierwszy posiłek nie powinien znacząco obciążać przewodu pokarmowego. Śniadanie musi być łatwostrawne.

Szczególnie osobom, które chcą rozbudować masę mięśniową nie poleca się ćwiczeń na czczo. Wzmożony wysiłek fizyczny bez wcześniej zjedzonego posiłku może sprzyjać nawet zasłabnięciu. Nie będzie to także sprzyjało wzrostowi tkanki mięśniowej.

Nasz organizm musi na bieżąco otrzymywać odpowiednie „paliwo” do pracy, a jeśli mu go brakuje sięga do innych rezerw. Gdy nie ma możliwości korzystania z glukozy, głównym źródłem energii stają się tłuszcze, rozkładane na wolne kwasy tłuszczowe. Te niestety źle wpływają na ustrój, szczególnie na mózg, mogą też przyczyniać się do redukcji tkanki mięśniowej.

Należy pamiętać, że każdy organizm funkcjonuje w sposób indywidualny i u niektórych trening na czczo będzie przynosił doskonałe rezultaty, natomiast u innych wręcz przeciwnie. Trzeba zatem znaleźć złoty środek. Aktywność fizyczna na pewno korzystnie wpływa na proces odchudzania, dlatego warto codziennie poświęcać przynajmniej 15-30 minut na ruch. A jeśli chcemy skutecznie schudnąć, kilka razy w tygodniu zaleca się ćwiczyć więcej niż 30 minut, gdyż po tym czasie rozpoczyna się spalanie tkanki tłuszczowej. 

<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB