vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Dziś Światowy Dzień Walki z Otyłością
Data publikacji: 2016-04-08     
Autor: mgr Izabela Auszadniczek, Dietetyk VivaLaVita.pl
Ocena: 5

Powstrzymajmy falę cukrzycy! – stanowisko Instytutu Żywności i Żywienia, kwiecień 2016 r.

Powstrzymajmy falę cukrzycy! – stanowisko Instytutu Żywności i Żywienia, kwiecień 2016 r.

Nadwaga i otyłość są głównymi przyczynami rozwoju cukrzycy. Jest to podstępna choroba metaboliczna, którą można nazwać „cichym niszczycielem organizmu”, ponieważ na początku nie daje charakterystycznych objawów, jednak niezdiagnozowana i nieleczona powoli zaburza prawidłowe funkcjonowanie organizmu i pracę wielu innych narządów.

Instytut Żywności i Żywienia alarmuje, że liczba chorych na cukrzycę w Polsce będzie szybko rosnąć, jeżeli nie zostanie podniesiona świadomość, iż to nadmierna masa ciała jest w dużej mierze przyczyną rozwoju choroby. Jednak wiedza na ten temat w polskim społeczeństwie jest dalej niestety zbyt niska.

Na podstawie najnowszych danych epidemiologicznych opublikowanych przez Komitet Zdrowia Publicznego (PAN) wynika, że liczba chorych na cukrzycę w Polsce wzrosła do 2,73 mln osób. Większość  z nich (56%) stanowią kobiety.

Prof. Mirosław Jarosz, dyrektor IŻŻ, w przededniu Światowego Dnia Zdrowia, zwrócił szczególną uwagę na wpływ cukrzycy typu drugiego na rozwój innych chorób, w tym układu krążenia:  „Cukrzyca typu 2 jest jednym z największych zagrożeń zdrowotnych naszych czasów. Przyczynia się ona do rozwoju wielu innych chorób przewlekłych i powikłań, takich jak miażdżyca, choroba wieńcowa, zawały serca, udary mózgu, utrata wzroku czy amputacja kończyn. Najskuteczniejszym sposobem zapobiegania i leczenia cukrzycy jest prawidłowe żywienie oraz towarzysząca mu regularna aktywność fizyczna, ponieważ najważniejszym czynnikiem ryzyka zachorowania na cukrzycę jest otyłość. Trzeba uświadamiać Polaków, że unikając nadwagi i otyłości lub redukując nadmierną masę ciała najlepiej zabezpieczają się przed tą podstępną i trudną do leczenia chorobą. Jeśli nie uda się nam zahamować rozwoju epidemii otyłości w Polsce czeka nas znaczący wzrost zachorowań na cukrzycę oraz związanych z tym wysokich kosztów ekonomicznych”.

Jak zapobiec rozwojowi cukrzycy? Instytut Żywności i Żywienia radzi, aby przede wszystkim dbać o prawidłowy sposób żywienia. Główne zasady odpowiedniego komponowania jadłospisu pokazuje nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Instytut dokładnie również opisał jak te zasady przekładać na życie codzienne i jak dbać o siebie.

Interesującą kwestią jest wzięcie udziału w  12-tygodniowym programie redukcji masy ciała w przychodniach i szpitalach, w czasie których otyli pacjenci stosują kurację odchudzającą pod okiem profesjonalnego zespołu terapeutycznego. W dążeniu do wyrównania masy ciała i polepszeniu stanu zdrowia pomagają lekarze, dietetycy, rehabilitanci i psychologowie.

Natomiast, żeby ustrzec się cukrzycy wystarczy regularnie badać się, a także kontrolować masę ciała i inne parametry antropometryczne. Warto zapamiętać, że poziom glukozy we krwi (glikemia) na czczo przekraczająca 126 mg/dl świadczy o cukrzycy. Liczne badania wykazują również, że zdrowa dieta w połączeniu z aktywnością fizyczną zapobiega rozwojowi cukrzycy typu 2 u osób ze stanem przedcukrzycowym (upośledzoną tolerancją glukozy).

Osoby, które znajdują się w tak zwanej grupie wysokiego ryzyka natychmiast powinny zmienić swój styl życia. Poleca się, aby jadły posiłki regularnie, wzbogacały jadłospis o pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa, owoce, chude mleko i jego przetwory, chude mięsa, ryby, tłuszcze roślinne i dbały o ruch.

Poniżej zamieszczamy główne zasady zdrowej diety, która stanowi profilaktykę cukrzycy (źródło: strona główna IŻiŻ):

7 zaleceń żywieniowych IŻŻ dla osób z cukrzycą typu 2:

•          1/ Ustal kaloryczność diety z dietetykiem

•          2/ Ustal zawartość węglowodanów z dietetykiem

•          3/ Jedz często (4-5 razy dziennie)

•          4/ Jedz małe porcje, dodawaj często warzywa

•          5/ Pamiętaj o wartościowym śniadaniu

•          6/ Unikaj cukru, słodyczy i słodkich napojów

•          7/ Korzystaj z zalecanego przez IŻŻ wyboru produktów

 
Jakie produkty wybierać (w ramach danej grupy): 

•          Produkty o niskim indeksie glikemicznym: IG < 55

•          Produkty o małej zawartości:

-          Nasyconych kwasów tłuszczowych (NKT)

-          Izomerów trans

-          Soli

<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB