vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Dziś Pierwszy Dzień Lata
Data publikacji: 2015-12-23     
Autor: mgr Izabela Auszadniczek Dietetyk VivaLaVita.pl
Ocena: 5

Niezdrowy syrop glukozowo – fruktozowy? – wpływ na organizm

Niezdrowy syrop glukozowo – fruktozowy? – wpływ na organizm

Poprawia smak, konsystencję, barwę i aromat produktu, jest najczęstszym „ulepszaczem” dodawanym do pieczywa, słodyczy, słodkich, kolorowych napojów, deserów mlecznych, a nawet suszonych owoców. Znaleźć go można wszędzie – syrop glukozowo – fruktozowy. Czy już na stałe zagości w przemyśle spożywczym i czy rzeczywiście jest bezpieczny dla zdrowia?

Ta substancja słodząca otrzymywana jest głównie ze skrobi kukurydzianej i jak głosi jej nazwa składa się z glukozy i fruktozy. Do organizmu nie dostarcza żadnych witamin, składników mineralnych, ani innych cennych składników odżywczych. Jest on jedynie źródłem cukru i „pustych kalorii”, które niepotrzebnie zwiększają wartość energetyczną jadłospisu. W 1 g tego produktu znajdują się 4 kcal. Syrop ten jest często dodawany do produktów, ponieważ charakteryzuje się niską ceną i można go otrzymać w bardzo szybki sposób.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. nazwa tego syropu zależy od cukru, który w nim przeważa, dlatego na opakowaniach można znaleźć nazwę: syrop glukozowo-fruktozowy” lub  „syrop fruktozowo-glukozowy.

Co zaskakujące syrop ten nie znajduje się jedynie w produktach „typowo” określanych jako słodkie, czyli w słodyczach lub słodkich wyrobach piekarskich. Można znaleźć go w śledziach w słoikach, ketchupie, ogórkach kiszonych, a nawet mięsie.

Jego dodatek do produktów i potraw zwiększa jedynie cechy sensoryczne produktu. Nic poza tym! Oczywiście można jeszcze stwierdzić, że jego nadmiar w diecie będzie sprzyjał tyciu i podnosił poziom glukozy we krwi.

Dodatkowo dostarczany w dużych ilościach do organizmu może wywołać wzmożoną produkcję kwasu moczowego, a co za tym idzie sprzyjać rozwojowi nadciśnienia tętniczego, chorób układu krążenia, dnie moczanowej i pogarszać pracę nerek.

Nadmiar cukru w organizmie zaburza pracę jelit i przyczynia się do rozwoju w nich bakterii chorobotwórczych, dla których doskonałą pożywką są węglowodany proste. W ten sposób można nie tylko rozregulować perystaltykę jelit, ale też  pogorszyć odporność.

Ponadto syrop ten może mieć wpływ na rozwój insulinooporności, a także być jednym z elementów sprzyjających tłuszczeniu wątroby. Bardzo dużo mówi się też o tym, że spożywając produkty, które są źródłem syropu – glukozowo - frukozowego przyczyniamy się do rozwoju nadwagi i otyłości. Każdy nadmiar węglowodanów w organizmie odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. Dieta obfitująca w te cukry może zaburzać pracę ośrodka głodu i sytości, ponieważ organizm produkuje wówczas dużo insuliny.

Należy pamiętać, że w prawidłowo zbilansowanym jadłospisie nie powinno się dostarczać zbyt dużo cukrów prostych. Ich nadmiar ma niekorzystny wpływ na organizm. Zatem należy dokładnie czytać etykiety produktów i sprawdzać ile cukru znajduje się w nich, a także kontrolować, czy został do nich dodany wyżej wymieniony syrop.

<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB