vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Dziś Światowy Dzień Serca
Data publikacji: 2013-10-21     
Autor: Dietetyk VivaLaVita.pl VivaLaVita.pl Izabela Auszadniczek
Ocena: 5

Napoje energetyzujące – zastrzyk energii, czy szkodliwy dopalacz?

Napoje energetyzujące – zastrzyk energii, czy szkodliwy dopalacz?

W czasie, gdy doskwiera zmęczenie, osłabienie, kłopoty z koncentracją lub zły nastrój, często sięga się po produkty spożywcze, które mają pobudzić i zmobilizować do pracy. Wśród nich znajdują się napoje energetyzujące, chętnie wybierane  oraz dostępne w każdym sklepie. Mało osób jednak wie, że są one przeznaczona przede wszystkim dla sportowców lub osób wykonujących ciężkie prace fizyczne, niedużo mówi się też o ich niekorzystnym wpływie na zdrowie. Problem jest bardzo poważny, ponieważ nieświadomi rodzice kupują je dla swoich dzieci, w ten sposób narażając ich organizm na liczne zaburzenia.

Napój energetyczny , a tak właściwie energetyzujący ma za zadanie zwiększyć wydolność organizmu, przeciwdziałać zmęczeniu, poprawić koncentrację i  przyśpieszyć metabolizm. Jest źródłem pustych kalorii, podobnie jak alkohol może sprzyjać tyciu. Ponadto wypijany w dużych ilościach przyczynia się do pogorszenia pracy serca, zaburzenia ciśnienia krwi, a nawet nadpobudliwości.

Kolejnym składnikiem, który w nadmiarze może źle wpływać na organizm i powodować gromadzenie się tkanki tłuszczowej jest cukier, który w tego typu wodach występują w dużej ilości. Dodaje energii, jednak jest to węglowodan prosty, który działa krótkotrwale, dlatego po pewnym czasie od wypicia napoju ponownie odczuwa się senność lub rozdrażnienie. Taka dawka cukru, nie tylko obciąża trzustkę, która produkuje dużo insuliny, ale może również rozregulować stężenie glukozy we krwi i pogorszyć samopoczucie.

Kofeina, która jest najczęstszym składnikiem wód energetyzujących przyśpiesza krążenie krwi, poprawia pamięć oraz koncentrację, niweluje uczucie zmęczenia oraz osłabienia, jednak ciekawostką jest to, że tego typu napoje zawierają jej mniej niż kawa. Kofeina z kawy wchłania się powoli i delikatnie podnosi ciśnienie krwi, natomiast syntetyczna z wód energetyzujących szybko, a tym samym obciąża przewód pokarmowy. Długotrwałe ich picie zatem może przyczynić się do rozwoju nadciśnienia, schorzeń serca, a nawet udaru. Poza wyżej wspomnianym składnikiem, wiele z nich zawiera taurynę – aminokwas, o podobnym działaniu jak kofeina. Skład napojów energetyzujących jest bardzo szeroki, znajdują się w nich również sztuczne barwniki i inne dodatki.

Producenci produktów energetyzujących jako ich zaletę uważają wysoką zawartość składników odżywczych, w tym witamin z grupy B. Należy jednak pamiętać, że są one fortyfikowane, a tym samym gorzej przyswajalne, niż te pochodzące z warzyw, owoców, produktów zbożowych nisko oczyszczonych, czy z mleka.  

Kto nie może pić napojów energetyzujących?

- kobiety w ciąży i karmiące,

-dzieci oraz młodzież do 16 roku życia,

- diabetycy,

-osoby zmagające się z chorobami układu krążenia, po zawale serca, z nadciśnieniem i wrzodami,

- chorzy na fenyloketonurię,

- osoby starsze,

- osoby, które nie pracują fizyczne oraz nie zajmują się sportem wyczynowym.

Energy drinków nie należy mieszać z alkoholem, gdyż znacząco przyśpiesza się akcja serca, dochodzi do ograniczonej czynności wątroby, co opóźnia jej metabolizm, zwiększonej diurezy, częstego oddawania moczu, czego efektem jest odwodnienie organizmu. W ten sposób może dość do drgawek, utraty przytomności, tachykardii, a nawet zawału.

Dzieci, które już dzisiaj piją napoje energetyzujące w wieku 40 lat mogą mieć poważne problemy z funkcjonowaniem układu krążenia, zatem należy podnosić swoją świadomość oraz najmłodszych na ich temat. Częste ich wypijanie może doprowadzić do uzależnienia .

Zanim zdecydujemy się kupić napój energetyzujący poważnie zastanówmy się nad jego oddziaływaniem na zdrowie. Wypijany sporadycznie jest dobrze tolerowany przez organizm, jednak gdy staje się podstawą naszego codziennego jadłospisu może przyczynić się do rozwoju wielu schorzeń, w tym nadciśnienia tętniczego. Lepiej jest sięgać po naturalne ”dopalacze” pod postacią owoców, soków, orzechów, nasion, sałatek, surówek, koktajli na bazie kefiru lub mleka niż po „sztuczny” zastrzyk energii.

<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB