vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Pojutrze Dzień Babci
Data publikacji: 2016-05-09     
Autor: mgr Izabela Auszadniczek, Dietetyk VivaLaVita.pl
Ocena: 5

Na co zwracać uwagę w kwestii żywienia przy nadczynności tarczycy?

Na co zwracać uwagę w kwestii żywienia przy nadczynności tarczycy?

Pod pojęciem nadczynności tarczycy należy rozumieć stan, w którym gruczoł ten wydziela nadmierną ilość hormonów. Przyczyną choroby mogą być między innymi toksyczne guzki, które produkują hormony lub stan zapalny tarczycy. Przy wszystkich chorobach dotyczących tarczycy należy włączyć odpowiedni sposób żywienia, który będzie wspomagał ich leczenie.

Charakterystycznym objawem nadczynności tarczycy jest spadek masy ciała, aby temu zapobiec należy odpowiednio komponować jadłospis. Drugim bardzo ważnym aspektem żywienia w tej chorobie jest nie dopuszczenie do rozwoju niedożywienia i wyniszczenia organizmu.

Dieta stosowana przy nadczynności tarczycy powinna opierać się na zasadach prawidłowego sposobu żywienia, czyli tak zwanej „zdrowej” diecie.  Zaleca się, aby była normokaloryczna dla osób, które mają prawidłową masę ciała. Natomiast wysokokaloryczna przy niedowadze,  a także przy ubytku masy ciała, w którym doszło do znacznej redukcji masy mięśniowej. Poleca się spożywać nawet 6-7 posiłków w ciągu dnia, a w momencie wyrównania masy ciała powrót do diety normokalorycznej, aby nie rozwinęła się nadwaga lub otyłość.

Przy niedowadze warto wprowadzać do jadłospisu produkty wysokokaloryczne i wartościowe pod względem składu. Są to orzechy, nasiona, awokado, czy dobrej jakości oleje roślinne.

Szczególną uwagę należy zwrócić na białko. Przy ubytkach masy ciała warto nieco zwiększyć jego podaż. Podstawowym źródłem protein powinny być chude mięsa, ryby, jaja, rośliny strączkowe, chude mleko i jego przetwory. Białka zaleca się, aby stanowiły 12–15% wartości energetycznej diety.

W przypadku tłuszczu bardzo ważne jest dostarczanie do organizmu tych pochodzenia roślinnego lub rybiego, a zwłaszcza kwasów omega-3, które wykazują działanie immunostymulujące. Szczególnie wartościowymi produktami dostarczającymi „zdrowe” tłuszcze do organizmu są: orzechy włoskie, awokado, pestki dyni i słonecznika, siemię lniane, oliwa z oliwek i olej rzepakowy. Tłuszcz powinien stanowić 20–35% wartości energetycznej diety.

Pozostałą część energii powinny dostarczać węglowodany (50–70% wartości energetycznej diety). Poleca się, żeby w jadłospisie przeważały cukry złożone dostarczane pod postacią gruboziarnistych kasz, makaronów i pieczywa razowego, ryżu brązowego i innych pełnoziarnistych produktów.

Nadczynność tarczycy może być elementem wspomagającym rozwój osteopenii lub osteoporozy. Należy zatem zadbać o właściwą podaż wapnia i witaminy D, która jest niezbędna do wchłaniania pierwszego składnika. Wapń znajduje się przede wszystkim w mleku i jego przetworach, ale również w warzywach zielonych, migdałach, orzechach włoskich, pestkach dyni, maku, rybach z tak zwanym kośćcem (np. szprotki).

Z kolei najlepszym źródłem witaminy D jest słońce, jednak tylko w okresie wiosenno-letnim przebywając przynajmniej 15 minut na słońcu może rozpocząć się synteza tej witaminy w organizmie. Natomiast w pozostałych porach roku należy rozważyć suplementację i porozmawiać o niej z lekarzem prowadzącym. Wśród produktów źródłem witaminy D są ryby, owoce morza, jajka i w mniejszej części mleko.

Jod to składnik mineralny, który jest niezbędny do prawidłowej pracy tarczycy. Jednak zbyt duża jego ilość w organizmie może przyczyniać się do rozwoju nadczynności tego gruczołu. Z tego względu należy unikać żywności bogatej lub wzbogacanej w jod (np. algi morskie, częste spożycie ryb 2-3 razy w tygodniu, czy suplementy diety wzbogacane w jod). Poleca się spożywać 150 μg jodu dziennie.

Szczególną uwagę należy zwrócić na goitrogeny , gdyż składniki te zaburzają wchłanianie jodu w organizmie. Znajdują się przede wszystkim w  warzywach krzyżowych takich jak brukselka, kalafior, kapusta, jarmuż, brokuły, rzepa kalarepa itp. Z tego powodu nie należy włączać do jadłospisu produktów bogatych w te składniki.  Goitrogeny  utleniają się w wysokiej temperaturze.

Poza tym warto wzbogacać jadłospis o produkty, które są doskonałym źródłem antyoksydantów, ponieważ nie tylko zwalczają one wolne rodniki tlenowe, ale również wspierają układ immunologiczny. Doskonale sprawdzą się przede wszystkim warzywa, owoce, tłuszcze roślinne, orzechy i nasiona.

Dodatkowo należy pamiętać, aby utrzymać dobry stan zdrowia przy nadczynności tarczycy należy regularnie badać się, być pod stałą kontrolą lekarza prowadzącego, dbać o dietę, a także o aktywny tryb życia.

<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB