vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Za 4 dni Dzień Chruścików
Data publikacji: 2015-04-13     
Autor: mgr Izabela Auszadniczek, Dietetyk VivaLaVita.pl
Ocena: 5

Magia owoców suszonych – bomba kaloryczna czy wartościowa przekąska?

Magia owoców suszonych – bomba kaloryczna czy wartościowa przekąska?

Suszone owoce stanowią doskonałe urozmaicenie diety. Poddane delikatnemu procesowi suszenia praktycznie wcale nie tracą na swojej wartości odżywczej. Są źródłem wielu witamin oraz składników mineralnych. Należy jednak pamiętać, że taka przekąska jest dość kaloryczna i dostarcza do organizmu cukrów prostych. Mimo to warto wprowadzić je do diety w odpowiedniej ilości, a tym samym odżywić swój organizm.

Osoby z prawidłową masą ciała oraz z niskim procentem tkanki tłuszczowej mogą pozwolić sobie na częstsze zjadanie suszonych owoców. Z kolei każdy, kto stosuje dietę redukcyjną lub zmaga się z nadwagą lub otyłością może po nie sięgać od czasu do czasu – na przykład 3-4 razy w tygodniu, garść suszonych owoców w ciągu dnia.

Istotne jest, żeby  zjadać je do pory podwieczorka, podobnie jak owoce świeże. Powodem jest to, że są one źródłem cukrów prostych – fruktozy, a jej nadmiar szczególnie w godzinach wieczornych będzie sprzyjał gromadzeniu się tkanki tłuszczowej oraz rozregulowaniu poziomu glukozy we krwi w godzinach nocnych i o poranku. Tak, więc owoce świeże, jak i suszone należy zjadać w ciągu dnia, najlepiej do godziny 17:00.

Warto kupować owoce suszone, które pochodzą od ekologicznych producentów. Niestety ciężko jest znaleźć w sklepie takie, które nie zawierają syropu glukozowo – fruktozowego, ponieważ jest on częstym dodatkiem do tego typu produktów i zwiększa ich wartość energetyczną oraz zawartość węglowodanów prostych. Najlepiej kupować suszone owoce nie pryskane, ani nie zawierające żadnych niepotrzebnych dodatków.

Suszone owoce są dobrym źródłem witamin z grupy B oraz witaminy A i C. Dodatkowo zawierają potas, magnez, żelazo, cynk oraz wapń. Należy również wspomnieć o dużej ilości przeciwutleniaczy, które chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników tlenowych, co za tym idzie wykazują działanie przeciwnowotworowe i przeciwmutagenne.

Szczególnie należy wprowadzić do diety takie suszone owoce jak:

- Żurawina - jest skarbnicą wielu witamin i minerałów, jak również zawiera kwas cytrynowy oraz tianiny. Najcenniejsze jednak  co posiada owoc żurawiny to antyoksydanty, flawonoidy oraz poliantocyjanidy. Zwalczają one wolne rodniki a także chronią przed niektórymi bakteriami. Poprzez te właśnie składniki  chroni przed próchnicą oraz paradontozą. Zapobiega także wrzodom żołądka i dwunastnicy, zapaleniom gardła i dróg oddechowych. Dodatkowo obniża poziom złego cholesterolu LDL, przez co zmniejsza ryzyko zawału, działa także przeciwzakrzepowo.

- Owoce goji - odgrywają bardzo ważna rolę w medycynie chińskiej, uważa się, że mają między innymi działanie przeciwutleniające oraz hipoglikemiczne, poprawiają wzrok, stymulują układ odpornościowy, poprawiają krążenie i funkcjonowanie wątroby. Ponadto mogą opóźniać procesy starzenia się organizmu. Według medycyny chińskiej (TCM) znakomicie odbudowują energię organizmu.

- Morela – wystarczy jeść 3 morele dziennie, aby dostarczyć właściwej ilości B-karotenu do organizmu. Jest on jednym z cennych przeciwutleniaczy, a dodatkowo opóźnia procesy starzenia się organizmu. Morele działają zasadotwórczo, dlatego odkwaszają organizm. Jest to szczególnie przydatne u osób uprawiających sporty.

- Śliwki – regulują perystaltykę jelit i przeciwdziałają zaparciom, sprzyjając rozwojowi tak zwanych „dobrych bakterii jelitowych”.

- Figi – są największym  źródłem błonnika pokarmowego wśród wszystkich suszonych owoców, zatem doskonale wpływają na pracę jelit. Wykazują właściwości odtruwające oraz odkwaszające. Chronią przed rozwojem wrzodów żołądka, ponieważ mają działanie antybakteryjne.

- Rodzynki – szczególnie polecane kobietom w okresie menopauzy, gdyż w tym czasie spada poziom hormonów – estrogenów w organizmie, co sprzyja wypłukiwaniu się wapnia, a co za tym idzie zwiększa ryzyko rozwoju osteoporozy. Zawarty w rodzinkach cenny wapń oraz bor opóźniają ten proces. Rodzynki są dobrym źródłem wielu witamin i składników mineralnych, tak więc pomagają również w utrzymaniu dobrego stanu włosów, skóry i paznokci.

Daktyle – podobnie jak wyżej wymienione rodzynki doskonale sprawdzają się u kobiet w okresie menopauzy. Są również dobrym źródłem wapnia i boru, a także łagodzą nieprzyjemne objawy doświadczane przez kobiety w wieku dojrzałym. Dodatkowo mają działanie przeciwzakrzepowe, przeciwbólowe i przeciwzapalne. Wspomagają także proces trawienia.   

<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB