vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Pojutrze Dzień Babci
Data publikacji: 2016-06-14     
Autor: mgr Izabela Auszadniczek, Dietetyk VivaLaVita.pl
Ocena: 5

Jak uruchomić „gen odchudzania”? - Dieta Sirtfood

Jak uruchomić „gen odchudzania”?  - Dieta Sirtfood

Czy określone grupy produktów spożywczych są w stanie pobudzić geny odpowiedzialne za redukcję i utrzymanie prawidłowej masy ciała? Według autorów diety Sirtfood tak. Ten sposób żywienia znalazł swoje uznanie wśród gwiazd. Jedną z nich jest Adele, która miała stosować się do założeń tej diety i schudnąć. Zatem sprawdźmy na czym polega kolejna „nowość” na dietetycznym rynku czyli dieta Sirtfood.

Cały czas trwają badania nad wpływem żywności na geny. Niektóre składniki pożywienia mogą pozytywnie na nie wpływać i chronić na przykład przed rozwojem nowotworów. Naukowcy również szukają rozwiązań, które pomogą osobom z nadwagą i otyłością wyrównać masę ciała. Aidan Goggins i Glen Matten postanowili im pomóc i stworzyć dietę Sirtfood.

Polega ona na spożywaniu produktów obfitujących w polifenole. Należą one do naturalnych antyoksydantów, które opóźniają procesy starzenia się, przyśpieszają regenerację organizmu, oczyszczają go z toksyn, chronią przed szkodliwym działaniem wolnych rodników tlenowych, które są odpowiedzialne w dużej mierze za rozwój nowotworów, działają przeciwzapalnie i poprawiają ogólny stan zdrowia. Dodatkowo te organiczne związki chemiczne regulują metabolizm, co stanowi bardzo istotny czynnik podczas redukcji masy ciała, gdyż organizm na bieżąco spala energię pochodzącą z pożywienia, a nie magazynuje jej w postaci tkanki tłuszczowej. Tak, więc można powiedzieć, że znajdują swoje zastosowanie przy redukcji masy ciała.

Dieta składa się z dwóch faz. W pierwszej, która trwa tydzień poleca się spożywać nie więcej niż 1000 kcal dziennie. Autorzy zalecają, żeby trzy posiłki składały się z zielonych soków, a jeden powinien zawierać jak najwięcej produktów z listy sirtfood.

Poniżej przedstawiamy przykłady produktów, które są uważane w diecie Sirtfood za najcenniejsze:

- warzywa: jarmuż, rukola, czerwona cebula, seler naciowy, papryczka chilii, natka pietruszki, cykoria czerwona, czosnek,

- rośliny strączkowe: soja

- owoce: jabłka, truskawki, owoce cytrusowe, borówki amerykańskie, jagody,

- produkty z gryki – na przykład kasza, mąka i płatki

- kakao,

- orzechy włoskie,

- tłuszcze: oliwa z oliwek,

- przyprawy: kurkuma, curry, lubczyk,

- napoje: herbata zielona, wino czerwone.

W drugiej fazie przez dwa tygodnie należy dostarczać do organizmu pod postacią pożywienia 1500 kcal. Wówczas poleca się pić dwa koktajle i zjadać 2 pełne posiłki. Po upływie trzech tygodni przechodzi się na spożywanie trzech posiłków i wypijanie jednego koktajlu dziennie.

Przerwy między wypijanymi koktajlami a spożywanymi posiłkami powinny wynosić przynajmniej 1,5 godziny. Ważne jest też zjadanie kolacji nie później niż o 19:00.

Oczywiście wyżej wymienione produkty są zalecane w każdej prawidłowej diecie, także nie należy doszukiwać się tutaj żadnych nowości. Owszem tego typu diety sprawiają, że konsumenci zwracają większą uwagę na poszczególne warzywa czy owoce i zwiększają ich udział w jadłospisie, co stanowi bardzo pozytywny aspekt. Jednak należy zastanowić się, czy dieta, nawet tygodniowa polegająca na dostarczaniu jedynie 1000 kcal to dobry wybór.

Warto pamiętać, że każde ograniczenie kalorii, jeżeli na co dzień żywimy się nieprawidłowo i dostarczamy dla przykładu 2800 kcal, przy zapotrzebowaniu 2300 kcal po obniżeniu nawet o 500 kcal spowoduje redukcję masy ciała. Także kolejna „nowość” zawiera niektóre podstawowe zasady prawidłowego żywienia. Można jeszcze zaznaczyć, że zjadanie kolacji o 19:00, gdy chodzi się spać dla przykładu o 24:00 to duży błąd dietetyczny. Polecamy raczej zjadać ją 2 godziny przed snem.

Nie jest również nowością, że autorzy do produktów przeciwskazanych w tym sposobie żywienia zaliczają produkty powszechnie uważane za takie, z których należy zrezygnować lub ograniczyć ich spożycie. Są to: żywność typu fast food i instant, produkty z białej mąki, słodycze i żywność smażona oraz pieczona na tłuszczu.

Tak, więc jakie wnioski wyciągnąć z diety Sirtfood? – jedzmy więcej zielonych warzyw, owoców, włączajmy do jadłospisu orzechy, tłuszcze roślinne i pełnoziarniste produkty zbożowe, a także dbajmy o regularne zjadanie posiłków. Koktajle to doskonałe uzupełnienie diety, szczególnie na drugie śniadanie i podwieczorek. Warto je przygotowywać i spożywać każdego dnia.

Autorzy różnych diet bazują na prawidłowych zasadach żywienia, nieco modyfikując stworzone przez siebie sposoby żywienia

<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB