vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Dziś Światowy Dzień Walki z Otyłością
Data publikacji: 2016-06-28     
Autor: mgr Izabela Auszadniczek, Dietetyk VivaLaVita.pl
Ocena: 5

Jak nie przytyć na wakacjach i odżywić organizm?

Jak nie przytyć na wakacjach i odżywić organizm?

Wraz z rozpoczęciem Nowego Roku wiele osób robi postanowienia. Jednym z nich jest schudnięcie, wyrzeźbienie sylwetki i prowadzenie prawidłowego stylu życia. Najczęściej zakłada się, że zredukuje się masę ciała do wakacji, aby na wczasach prezentować piękną figurę. Niestety podczas urlopu część osób zauważa, że niechciane kilogramy wracają. Jak temu zapobiec?

Przede wszystkim wakacji nie można traktować jako okresu „jedz wszystko i ile chcesz”. Oczywiście, gdy pragnie się utrzymać szczupłą sylwetkę wypracowaną podczas trwania diety i za pomocą ćwiczeń. Warto zatem zadbać o regularne spożywanie posiłków. W ofertach wielu hoteli znajdują się trzy posiłki – śniadanie, obiad i kolacja. Wystarczy między nimi dołożyć jedną lub dwie przekąski, na przykład w postaci owoców, których nie brakuje latem lub pysznych odżywczych koktajli, a to pierwszy krok do odpowiedniego skomponowania jadłospisu.

W ten sposób można zadbać o systematyczne dostarczanie do organizmu energii pod postacią pożywienia, która będzie na bieżąco spalana, a nie magazynowana w postaci tkanki tłuszczowej, gdybyśmy jedli trzy lub dwa posiłki w ciągu dnia. Nie można dopuścić do spowolnienia przemiany materii nieregularnym zjadaniem posiłków, tylko podkręcać metabolizm spożywając  4-5 posiłków, co 3-4 godziny.

Jednak ważny jest też odpowiedni dobór produktów. W ofertach można znaleźć wiele wartościowych i dietetycznych propozycji. Na przykład na śniadanie  jogurt naturalny z płatkami owsianymi i lokalnymi owocami. Z kolei na obiad przeważnie serwowane są zupy, grillowane mięsa, ryby i mnóstwo warzyw i surówek.

Zamiast kotleta schabowego, warto wybrać filet z dorsza, a często zjadane frytki zastąpić kaszą. Napoje również mają duże znaczenie. Warto zwrócić uwagę na ilość wypijanych podczas upałów słodkich, kolorowych napojów, soków, czy drinków. Gdyby policzyć ile ich wypija się w ciągu dnia można uzyskać dość dużą ilość kalorii i cukrów. Należy pamiętać, że każdy ich nadmiar będzie odkładany w postaci tkanki tłuszczowej. Zatem lepiej najczęściej sięgać po wodę.

Prawidłowe zasady żywienia, które poznało się podczas odchudzania warto kontynuować na wakacjach. A od czasu do czasu pozwalać sobie na bardziej kaloryczne przekąski. Poza tym nad polskim morzem, czy w górach, jak i w innych krajach areał pełnowartościowych produktów jest tak duży, że nie poleca się sięgać po żywność typu fast food albo instant tylko prawidłowo komponować swój codzienny jadłospis.

Dzięki temu nawet w krótkim okresie czasu, jakim są wakacje można doskonale odżywić organizm na kolejne miesiące. Warto zatem sięgać bo warzywa i owoce sezonowe, szczególe owoce jagodowe, rośliny strączkowe, ale również ryby, koktajle na bazie mleka i jego przetworów, sałatki, surówki i wiele innych. W ten sposób można z urlopu wrócić nie tylko wypoczętym, ale i dobrze odżywionym.

<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB