vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Za 9 dni Światowy Dzień Walki z Otyłością
Data publikacji: 2016-06-06     
Autor: mgr Izabela Auszadniczek, Dietetyk VivaLaVita.pl
Ocena: 5

Jak do wakacji ograniczyć cukier w diecie – 4 praktyczne rady?

Jak do wakacji ograniczyć cukier w diecie – 4 praktyczne rady?

Duże wyzwanie? Oczywiście, że nie! Cukier jest bardzo łatwo ograniczyć w diecie, a szczególnie gdy wybieramy się na wakacje i chcemy zadbać o wygląd sylwetki warto zrobić to już dziś. Tak, naprawdę organizm  nie lubi cukrów prostych w jadłospisie, ponieważ więcej mu szkodzą niż pomagają. Jest też on w stanie w bardzo łatwy sposób odzwyczaić się od produktów bogatych w węglowodany proste. W ten sposób korzystnie wpłyniemy nie tylko na pracę ustroju, ale również pozbędziemy się zbędnych kilogramów i poprawimy wygląd skóry.

Rada I: Od czego zacząć? – od uświadomienia sobie jak naprawdę źle cukier wpływa na zdrowie. Należy zacząć od tego, że cukry proste, które spożywane w dużych ilościach mogą wpływać na nas niekorzystnie począwszy od zębów, sprzyjając ich psuciu się oraz powstawaniu próchnicy, ponieważ stanowią idealną pożywkę dla bakterii  i kończąc na florze bakteryjnej jelita grubego. Gdy spożywamy słodkie wyroby natychmiast podnosi się nam stężenie glukozy we krwi, a jej ustabilizowanie wymaga od trzustki wzmożonej produkcji insuliny. Jeżeli często jemy słodkości, wówczas obciążamy trzustkę, co może w dużym stopniu przyczynić się do rozwinięcia cukrzycy. Poza tym węglowodany proste sprzyjają zmianom skórnym i rozwojowi cellulitu.

Zatem czy chcemy narażać się na cukrzycę, choroby zębów, jelit, osłabienie odporności i niedobory w orgazmie? Aby spalić cukier ustrój korzysta z zapasów między innymi wapnia, co może wiązać się z zbyt małą ilością tego składnika w organizmie i rozwojem osteoporozy.

Rada II: Rozpoznaj cukier na etykiecie – na opakowaniach produktów spożywczych można znaleźć inne formy cukru. Są to syrop glukozowo-fruktozowy lub fruktozowo-glukozowy, glukoza, fruktoza, maltodekstryna, dekstryna, maltoza. Dodatkowo uważać należy na dodatki, które zwiększają indeks glikemiczny żywności: miód sztuczny, melasa, syrop z agawy i klonowy oraz karmel.

Dodatkowo trzeba sprawdzać zawartość cukru w produktach. Nie powinny one zawierać więcej niż 20 g cukru na 100 g produktu.  Kolejność składników wymienionych w składzie żywności także jest ważna. Ten, który umieszczono na pierwszym miejscu oznacza, że jest go najwięcej w produkcie. Dobrym przykładem jest cukier, jeśli w składzie pierwszy wymieniony jest cukier, a nie pomidory to oznacza, że pierwszy składnik dominuje w produkcie.

Rada III: Oszczędzaj na cukrze - nie można nagle z dnia na dzień zrezygnować z cukru, jeśli jadło się go w dużej ilości. Poleca się codziennie zmniejszać jego dawkę. Jeżeli słodzimy herbatę 2 łyżeczkami cukru, jutro warto posłodzić 1¾ łyżeczki, kolejnego dnia dodać półtorej łyżeczki, następnego łyżeczkę i tak systematycznie zmniejszać ilość, aż całkowicie odzwyczaimy się od cukru.

Do herbat poleca się dodawać też dodatki takie jak imbir, goździki,  czy miętę. To urozmaici jej smak i spowoduje, że cukier nie będzie w ogóle potrzebny. Herbatę można również posłodzić zdrowymi zamiennikami cukru, na przykład stewią. Można ją również dodawać do słodkich wyrobów piekarskich, które przygotowujemy w domu czy deserów.

Rada IV: Zastąp cukier wartościowymi zamiennikami – nie mówimy tutaj o słodzikach czy innych słodkich dodatkach. Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na cukier, który zawarty jest w produktach, które doskonale odżywią organizm człowieka. Są to głównie owoce (w ograniczonej ilości i do godziny podwieczorka np. 17:00), orzechy, nasiona, pełnoziarniste produkty zbożowe i warzywa.

Nie należy dopuszczać do odczuwania głodu. Gdy tylko mózg wyśle nam sygnał, że robimy się głodni należy sięgnąć na przykład po kanapkę z serkiem i warzywami lub truskawki z jogurtem naturalnym, aby zaspokoić apetyt. Nie można doprowadzać to tego, że czekamy jeszcze godzinę lub dwie, ponieważ wówczas będziemy nabierać ochoty na słodkości, gdyż organizm będzie potrzebował szybkiego zastrzyku energii. Zatem trzeba dbać o regularność spożywania posiłków, ponieważ to chroni nas przed cukrami prostymi.

Wartościowe produkty szybko zaspokoją apetyt, nadadzą dłuższe uczucie sytości i nie będą powodowały tycia. Tak, więc przed wakacjami warto zastosować się do wyżej wymienionych rad i wyeliminować cukier na dobre z jadłospisu!

<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB