vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Za 4 dni Międzynarodowe Święto Pracy
Data publikacji: 2016-01-11     
Autor: Dietetyk VivaLaVita.pl Izabela Auszadniczek
Ocena: 5

„Ewolucja” Piramidy Zdrowego Żywienia – jakich zmian możemy się spodziewać?

„Ewolucja” Piramidy Zdrowego Żywienia – jakich zmian możemy się spodziewać?

Piramida Zdrowego Żywienia określa zasady prawidłowego sposobu komponowania jadłospisu. Za jej pomocą można dowiedzieć się jakie produkty powinny stanowić postawę codziennej diety i ile porcji produktów należy spożywać w ciągu dnia. Dodatkowo zwraca uwagę na to jak istotna w życiu każdego człowieka jest aktywność fizyczna.

Obecnie planowana jest „ewolucja” piramidy i wprowadzenie kilku zmian, które mają jeszcze lepiej niż do tej pory odżywić organizm i usprawnić jego funkcjonowanie. Do tej pory u podstawy piramidy można było znaleźć aktywność fizyczną, natomiast kolejne jej piętra zajmowały produkty spożywcze.

Najważniejsze z nich to niskoprzetworzone produkty zbożowe takie jak gruboziarniste kasze, makarony i pieczywo razowe, płatki wielozbożowe czy ryż brązowe. Żywność ta powinna przeważać w jadłospisie, gdyż dostarcza węglowodanów złożonych, z których organizm powinien czerpać największą ilość energii.

Na kolejnych poziomach znajdowały się warzywa i owoce, następnie mleko i przetwory mleczne, kolejne piętro zajmowały mięso, ryby, jaja, rośliny strączkowe i orzechy, natomiast na wierzchołku piramidy umieszczono tłuszcze. Zwracano także uwagę na wypijanie odpowiedniej ilości wody oraz ograniczenie spożycia soli.

Piramida Zdrowego Żywienia może być punktem wyjściowym przy układaniu prawidłowej diety, jednak w wielu przypadkach należy podejść do niej w sposób indywidualny. Niektóre produkty „zalecane” przy określonych jednostkach chorobowych mogą nie sprawdzić się, dlatego dobór diety zawsze należy konsultować z dietetykiem.

Światowa Organizacja Zdrowia zdecydowała się wprowadzić pewne zmiany w piramidzie. Dotyczą one przede wszystkim spożycia warzyw. Do tej pory polecano jeść przynajmniej 3 porcje warzyw dziennie – na przykład jeden pomidor, jedna marchewka, szklanka surówki z warzyw. Obecnie polecać się będzie zjadać warzywa bez ograniczeń, ponieważ jak zauważono i tak spożywa się ich zbyt mało w stosunku do zapotrzebowania. Tak, więc przypuszczalnie podstawę Piramidy Zdrowego Żywienia będą stanowiły warzywa. Oczywiście piramida nie ma być wyrocznią, ponieważ każdy organizm funkcjonuje w sposób indywidualny i komponując jadłospis należy wziąć pod uwagę alergie lub nietolerancje pokarmowe a  także inne jednostki chorobowe, które eliminują określone produkty z diety.

Szereg zmian w Piramidzie Zdrowego Żywienia będzie zaprezentowany podczas I Narodowego Kongresu Żywieniowego - 20 stycznia 2016 r. w Warszawie. Dodatkowo omówione zostaną najnowsze osiągnięcia w prewencji i leczeniu przewlekłych chorób niezakaźnych i choroby Alzheimera.  

Zdjęcie, źródło: IŻiŻ

<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB