vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Pojutrze Początek Astronomicznej Jesieni
Data publikacji: 2011-12-14     
Autor: Dietetyk VivaLaVita.pl Katarzyna Fizia
Ocena: 4

Dzień 3 - Akcja Święta na zielono z VivaLaVita Żyj Zdrowo!

Dzień 3 - Akcja Święta na zielono z VivaLaVita Żyj Zdrowo!

RADA NA DZIŚ!

Do potraw zamiast białej oczyszczonej mąki używaj nieoczyszczonej, grubo mielonej mąki razowej. Potrawa zyska znacznie na wartości odżywczej oraz ilości błonnika. Można również uzupełnić konieczną ilość mąki białej w przepisie mąką razową np. w ¼ lub w ½ potrzebnej ilości. Przykładem są tu naleśniki, racuchy, pierogi, kluski itp. potrawy, do których śmiało można dodawać mąkę razową.

DIETETYCZNE PRZEPISY NA ŚWIĘTA

Świąteczny barszcz z razowymi uszkami i rozmarynem

Pora dnia: obiad, kolacja
Smak:
kwaśny, ziołowy
Sposób przygotowania:
gotowanie
Kcal:
1560
Ilość porcji:
6
Kcal w 1 porcji:
260
Rodzaj dania:
wegańskie, wegetariańskie

Składniki:
Oliwa z oliwek 20 g (2 x łyżka)

Buraki 840 g (8 x sztuka)
Cebula 110 g (1 x średniej wielkości)
Marchew 90 g (2 x średnia sztuka)
Pietruszka, korzeń 80 g (1 x średnia sztuka)
Seler korzeniowy 100 g (0.25 x sztuka)
Rozmaryn, świeży 20 g (2 x gałązki/gałązek)
Bułka tarta 18 g (2 x łyżka)
Podgrzybek, suszony 80 g
Barszcz czerwony 300 g
Mąka pszenna razowa 150 g
Pietruszka, natka 24 g (4 x łyżeczka)

* w celu sprawdzenia wartości kalorycznej poszczególnych składników proszę kliknąć na nazwę

Dodatki:
pieprz czarny, liść laurowy, ziele angielskie, majeranek, sól

Sposób wykonania:
1. Barszcz: Warzywa należy umyć i obrać. Buraki, marchewkę, pietruszkę oraz seler pokroić w drobną kostkę. Warzywa zalać 1 litrem zimnej wody, dodać przyprawy oraz posiekany świeży rozmaryn i gotować, aż warzywa będą miękkie. Dodać koncentrat barszczu i podgrzać.

2. Farsz: Grzyby zalać gorącą wodą i odstawić na chwilę aż zmiękną. Odsączyć je na sitku i posiekać na bardzo drobno. Cebulę pokrój na bardzo drobną kostkę i zeszklić na oliwie razem z grzybami. Wymieszać z bułką tartą, doprawić solą i pieprzem.

3. Uszka: Mąkę ze szczyptą soli wysypać na stolnicę, zrobić wgłębienie, dodać 5 łyżek bardzo ciepłej wody i wyrobić gładkie ciasto. Rozwałkować na cienko, wykroić kieliszkiem kółka i łyżeczką nakładać farsz. Złożyć na pół i skleić rogi. Uszka gotować w osolonej wodzie 2 minuty od wypłynięcia.

4. Gotowy barszcz posypać natką pietruszki i dodać uszka.

UwagiI:
Zamiast koncentratu barszczu można użyć naturalnego zakwasu buraczanego.

Warzywa oraz przyprawy można odcedzić przed podaniem aby uzyskać barszcz czysty. Polecamy jednak podawać barszcz z całą zawartością ze względu na dużą wartość odżywczą warzyw.

Przepis możesz znaleźć tutaj.

 

SŁOWNICZEK WEGETARIAŃSKI CZ. 2

Zasady diety wegetariańskiej
- wegetarianizm to jedna z najpowszechniejszych diet alternatywnych*. Wegetarianie świadomie rezygnują ze stosowania produktów mięsnych tj. mięso czerwone, drób, ryby oraz owoce morza.

*Dieta alternatywna - dieta alternatywna jest to określony sposób żywienia, który charakteryzuje się świadomą rezygnacją ze stosowania poszczególnych rodzajów pokarmów i metod przygotowywania ich do spożycia.

Podział diet wegetariańskich - dieta wegetariańska ma wiele odmian. Wyróżnić można tu formy bardziej restrykcyjne* oraz łagodne*, dopuszczające uzupełnienie pokarmów pochodzenia roślinnego produktami mlecznymi oraz jajami.

Formy łagodne*:

laktoowowegetarianizm: dopuszcza spożywanie jaj oraz przetworów mlecznych;

owowegetarianizm: dopuszcza uzupełnianie diety wyłącznie jajami;

laktowegetarianizm: dopuszcza uzupełnianie diety wyłącznie produktami mlecznymi.

Formy restrykcyjne*
:

weganizm: dopuszcza spożywanie pokarmów wyłącznie pochodzenia roślinnego;

oraz jego odmiany:

frutarianizm: pożywienie stanowią wyłącznie owoce (zaliczamy tu również pomidory, awokado, bakłażany i cukinie, które z botanicznego punktu widzenia są owocami), orzechy, nasiona, oliwę z oliwek oraz pełne ziarna zbóż;

witarianizm: (z angl. rawfood vegan diet – wegańska surowa dieta), pożywienie stanowią nieprzetwarzane przemysłowo produkty, nie poddane obróbce termicznej (dopuszczane jest podgrzewanie pokarmu do 47˚C).;

liquidarianizm: dieta oparta na spożywaniu witariańskiego pokarmu pod postacią soku;

sprautarianizm: dieta oparta jest na spożywaniu witariańskiego pożywienia w większości kiełków (skiełkowane nasiona roślin tj. zboża, warzywa, owoce).

<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB