vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Pojutrze Początek Astronomicznej Jesieni
Data publikacji: 2011-12-23     
Autor: Dietetyk VivaLaVita.pl Katarzyna Fizia
Ocena:

Dzień 12 - Akcja Święta na zielono z VivaLaVita Żyj Zdrowo!

Dzień 12 - Akcja Święta na zielono z VivaLaVita Żyj Zdrowo!

RADA NA DZIŚ!

Aby zmniejszyć kaloryczność potraw pierożków nie obsmażamy. Gotowane dania są równie smaczne. Możemy przypiec je natomiast w piekarniku by nabrały chrupkiej skórki.

DIETETYCZNE PRZEPISY NA ŚWIĘTA

Pierożki razowe z pieczarkami i szpinakiem

Pora dnia: obiad
Smak:
ziołowy
Sposób przygotowania:
gotowanie + smażenie
Kcal:
1328
Ilość porcji:
4
Kcal w 1 porcji:
332
Rodzaj dania:
wegańskie, wegetariańskie

Składniki:
Oliwa z oliwek 40 g (4 x łyżka)

Cebula 150 g (1 x dużej wielkości)

Szpinak, mrożony 440 g (2 x szklanka)
Pieczarka uprawna 500 g (1 x opakowanie)
Mąka pszenna razowa 260 g (2 x szklanka)

* w celu sprawdzenia wartości kalorycznej poszczególnych składników proszę kliknąć na nazwę

Dodatki:

sól, pieprz czarny, tymianek, rozmaryn

Sposób wykonania:

1. Farsz: Na 3 łyżkach oliwy dusić pokrojoną w kostkę cebulę oraz obrane pieczarki. Dodać szpinak i dusić jeszcze 10min. Doprawić do smaku i dodać przyprawy.

2. Ciasto: Zagnieść ciasto z mąki i łyżki oliwy, dodając powoli letnią wodę, tyle ile zabierze mąka aby ciasto było plastyczne ale nie lepiło się do rąk. Dodać szczyptę soli. Ciasto na czas wycinania można chować do naczynia żaroodpornego lub owijać folią, dzięki czemu nie wysycha tak szybko podczas lepienia i łatwiej się wałkuje. Rozwałkować na cienko, wycinać szklanką koła, nakładać farsz, zagnieść rogi. Wrzucać do gotującej się wody i czekać aż wypłyną delikatnie mieszając by nie przywarły do dna.  

Przepis możesz znaleźć tutaj.

 

SŁOWNICZEK WEGETARIAŃSKI CZ. 11

Wady i zalety diety wegetariańskiej - Dieta wegetariańska w zależności od jej odmiany ma bardziej lub mniej korzystny wpływ na zdrowie pod względem wartości odżywczej z punktu widzenia współczesnej dietetyki.

Do walorów diety wegetariańskiej zaliczyć możemy: 
-niską gęstość energetyczną,
-wysoką gęstość odżywczą,
-niską zawartość tłuszczu oraz nasyconych kwasów tłuszczowych,
-wysoką zawartość NNKT,
-brak lub niską zawartość cholesterolu,
-wysoką zawartość węglowodanów złożonych oraz błonnika pokarmowego,
-wysoka podaż kwasu askorbinowego,
-korzystny stosunek sodu do potasu.

! Poprzez stosowanie dobrej jakości produktów pochodzenia roślinnego występuje zmniejszone zagrożenie ze strony węglowodorów aromatycznych, nitrozoamin, antybiotyków i leków weterynaryjnych, Salmonelli oraz włośni.

 

Wśród mankamentów diety wegetariańskiej wyróżnić możemy:
-możliwość zbyt niskiej podaży energii dostarczanej z pożywieniem,
-niedostateczną podaż białka lub dostarczanie białka o zbyt niskiej wartości biologicznej,
-niedobór lub brak witaminy B12 ,
-witaminy D,
-niedostateczna podaż wapnia, żelaza, cynku oraz ich niską biodostępność,
-obniżoną strawność składników odżywczych.

! Poprzez stosowanie głównie produktów pochodzenia roślinnego w diecie wystąpić może zwiększone zagrożenie ze strony substancji antyodżywczych lub pozostałości po środkach ochrony roślin i nawozach.

<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB