vivalavita - żyj zdrowo

<< wstecz

Osobisty dietetyk

Pojutrze Dzień Babci
Data publikacji: 2015-10-19     
Autor: mgr Izabela Auszadniczek Dietetyk VivaLaVita.pl
Ocena: 5

Dobry sposób na szczupłą sylwetkę – ograniczenie soli w diecie!

Dobry sposób na szczupłą sylwetkę – ograniczenie soli w diecie!

Sól to najczęstszy dodatek do potraw, który można znaleźć praktycznie we wszystkich produktach spożywczych, od pieczywa po wędliny i jogurty. Przeciętny konsument może dostarczać  do organizmu nawet trzy razy  więcej sodu w stosunku do zapotrzebowania na ten składnik. Grozi to poważnymi konsekwencjami  zdrowotnymi pod postacią zaburzenia pracy nerek, rozwoju nadciśnienia tętniczego i innych chorób układu krążenia. Obok tych niekorzyści zdrowotnych sól jest jedną z głównych przyczyną tycia.

Dzienna dawka soli powinna wynosić 5-6 g. Od najmłodszych lat mówiło się, że jest to ważny składnik w diecie, ponieważ jest wzbogacany w jod. Owszem sód pełni wiele istotnych ról w organizmie, na przykład sprzyja utrzymaniu prawidłowej równowagi  wodno – elektrolitowej. Niestety dostarczany w nadmiarze może bardzo szkodzić.

Głównym składnikiem soli jest chlorek sodu, który odpowiada za wyżej wspomnianą gospodarkę wodną organizmu. Nadmierne spożycie tego „białego proszku” powoduje zatem zatrzymywanie wody w organizmie i w konsekwencji obrzęki. Efektem tego jest przyrost masy ciała.

Tak więc, przede wszystkich sód to główny wróg osób, które chcą schudnąć lub są już na diecie redukcyjnej.  Dodatkowo sprzyja ona pogarszaniu wyglądu skóry i powstawaniu cellulitu.

Nadmiar chlorku sodu nie tylko sprzyja tyciu, ale także rozwojowi nadciśnienia tętniczego, uszkadza nerki i wątrobę, przyczynia się do powstawania chorób układu krążenia między innymi przez wzrostu poziomu „złego” cholesterolu frakcji LDL.

Sól może sprzyjać także złemu samopoczuciu, rozdrażnieniu, człowiek, który spożywa za dużo produktów bogatych w ten składnik może odczuwać nadmierne zmęczenie, osłabienie i senność. Dzieje się tak, ponieważ organizm wkłada mnóstwo pracy, aby usunąć nadmiar chlorku sodu z ustroju i zużywa do tego wiele energii oraz składników odżywczych. Dodatkowo pobiera do tego jeden z najcenniejszych składników mineralnych – wapń, co może doprowadzić do jego niedoboru i rozwoju osteomalacji i następnie osteoporozy.

Nie tylko dosalanie potraw powoduje, że z dietą dostarczana jest nadmierna ilość chlorku sodu, ale przede wszystkim spożywanie w dużej ilości produktów obfitujących w ten składnik. Bardzo dużo soli znajduje się w pieczywie i nie ma znaczenia czy jest ono razowe lub pszenne. Następnie wędliny, makarony, warzywa kiszone i kwaszone, produkty wędzone, ser żółty, żywność typu fast food, typu instant, a nawet lody. Ten składnik występuje też naturalnie w żywności, między innymi znajduje się w mleku, mięsie czy ziemniakach.

Jeżeli dawniej stosowało się bardzo dużą ilość tego składnika, teraz ciężko jest przestawić się i z niej zrezygnować. Jednak korzyści z ograniczenia soli w diecie jest mnóstwo. Zacząć można od redukcji kilku kilogramów i zniknięcia obrzęków na przykład dłoni i nóg.

Od smaku słonego można się odzwyczaić według badań, aby to zrobić wystarczą trzy dni. Jednak, jeżeli zajęłoby to nawet więcej czasu warto spróbować, codziennie zmniejszać ilość soli w diecie. Dla przykładu zamiast pół łyżeczki soli do gotującego się dania należy dodać szczyptę mniej i tak każdego dnia redukować jej ilość. Organizm jest  stanie całkowicie odzwyczaić od nadmiaru soli i cukru, jednak nalży robić to stopniowo i systematycznie.

Warto zrezygnować z kostek rosołowych, przypraw typu maggi i gotowych, „żółtych” mieszanek przyprawowych, słonych przekąsek typu chipsy, krakersy i paluszki.

Natomiast zamiast dosalać potraw poleca się stosować zioła, szczególnie estragon, który doskonale zastępuje sól i lubczyk – można go używać zamiast dodatków typu maggi. Jeżeli jednak nie chcemy rezygnować z soli lepiej jest wybierać himalajską, która ma barwę różową, gdyż nie podnosi ciśnienia krwi lub o obniżonej zawartości chlorku sodu, tak zwaną sól potasową.

Z kolei kupując produkty spożywcze zawsze trzeba zwracać uwagę na etykietę i sprawdzać zawartość sodu. trzeba. Jego zawartość w produkcie nie powinna być większa niż 150 mg.

<< wstecz
Pełna wersja vivalavita.pl | Informacje

Copyright © VivaLaVita
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB